AI tar över inom många områden, däribland kundservice. En ny undersökning visar dock att svenskar fortsatt föredrar riktiga människor.
Glöm AI – vi vill prata med en riktig människa
Mest läst i kategorin
AI i all ära men det kan bli för mycket av det goda ibland.
Kundservice är ett ämne som får många av oss att reagera negativt.
Sitta i kö i en evighet för att sedan prata med en datorstyrd röst som leder in dig på långa villovägar, och samtalet därefter avbryts. Känner du igen dig? Du är inte ensam, det är ett stort irritationsmoment helt klart.
Trötta på AI inom kundservice
Det visar den nya undersökningen Consumer Voice Report 2024, som är gjord på uppdrag av Servicenow.
Undersökningen har med sammanlagt 15 000 personer i en rad länder, däribland Sverige – där 1 000 personer deltar.
Inte trovärdigt
Över en tredjedel av de svenska svarande uppger att de inte vill att AI tar över den mänskliga kundkontakten. Ungefär lika många ser inte AI-svaren som särskilt trovärdiga.
En femtedel har dessutom svårt att hantera svaren som kommer från en chatbot.
Mindre automatik
Det som är det mest uppseendeväckande med undersökningen är att det verkar finnas en ny trend som inte vill att AI tar över kundservice.
Hela 59 procent vill från nästa år hellre prata med en riktig människa i luren och överlag se mindre automatik i flödet.
Back to basic som man brukar säga med andra ord. Frågan är bara om AI kan hänga med och utveckla ännu mer personliga kundkontakter.
Eller om bolagen helt enkelt får gå tillbaka till att anställa lite mer äkta kött och blod?
Läs även:
Framtidens AI: Risk för Black Mirror-effekt. Dagens PS
Ny AI-modell ska lyfta företag. Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.