I somras hittades en unik klassisk båtsamling undanstoppad på ett varv sedan i mitten på 1980-talet. Vi synade dock nyheten i sömmarna.
Sanningen bakom den unika båtsamlingen
Mest läst i kategorin
Det är drömmen för alla entusiaster. Att springa på ett fynd större än andra som väcker uppmärksamhet, innehåller båtar du drömt om – som dessutom är värdefulla på marknaden.
Detta var vad som hände i somras.
På ett gammalt orört varv upptäcktes en samling klassiska runabouts som bara lämnats där efter att varvsägaren avlidit för många år sedan.
Fyndet kom till allmän kännedom först genom en ansökan för en båt till medlemsskap i båtföreningen Motor Yacht Society.
Så här stod det i ansökan lite förkortat:
“Båten importerades 1959 av Nils-Krister Kristensson, vd och ägare av agenturföretaget NK Kristensson på Regeringsgatan 9 i Stockholm och även svensk generalagent för Mercury utombordsmotorer.
Båten byggdes i tre exemplar på det lilla varvet Ruby-Craft strax utanför Orlando och var varvets största modell.
Båten var tänkt att ställas ut i NK Kristenssons monter på Allt för Sjön 1959 i Ostermans Marmorhallar i Stockholm, men frakten blev försenad så båten landade inte i Frihamnen förrän i april samma år.
Efter sommaren 1959 sålde NK Kristensson båten vidare till Per Malteson,som tog båten upp till sitt sommarställe på Bumsö i Stockholms norra skärgård.
Under Maltessons ägo fick båten mycket god omvårdnad och användes flitigt som vattenskidbåt fram till 1976, då vinkelväxeln skar. Malteson lämnade då in båten till Janssons Mekaniska verkstad för att få vinkelväxeln bytt till kommande säsong.
Dock avled Malteson under den kommande vintern och båten kom att bli stående längst in i verkstadens lager tills nuvarande ägare hittade båten sommaren 2023.”
Wow – en ny okänd båt
Det blev självklart liv i luckan i hobbyn. En okänd båt med en svensk historia.
Ägaren kontaktades och kunde berätta om varvet och om en båtsamling han hittat där och skickade fler fantastiska bilder från fyndplatsen.
Eller?
Nej, det fyndet har inte gjorts. Någon båtsamling har inte funnits. Någon ansökan har inte skickats in till Motor Yacht Society och ingen av de båtarna du ser på bilderna har funnits i verkligheten.
Vad är äkta?
I takt med att AI ständigt gör tekniska framsteg, blir det nämligen allt svårare att skilja på verklighet och fiktion.
Bilderna du ser här är alla fantasifoster skapade av AI som styrts skickligt av designern Bo Zolland till att skapa en fiktiv fyndplats.
Ansökningstexten ovan är dock skriven av mig, men bilder och text kombinerat, skulle förmodligen mycket väl kunna ha slunkit igenom ansökningsförfarandet i MYS.
Vips hade den klassiska båthobbyn berikats med en båt som aldrig funnits.
Förfalskningar av olika slag är lika gamla som kulturen självt. I dag har dock AI tagit det hela till en nivå där det är enklare än någonsin att skapa föremål som aldrig existerats.
Kopiering in i detalj
AI:s förmåga att analysera existerande verk, bilder och tekniker och skapa nya i “samma” teknik, gör att osäkerheten kommer bli allt större om vad som är äkta och vad som är falskt.
I dag kan bland annat AI läsa in våra stora konstnärers sätt att måla, läsa av färgdjup och penselteknik och i teorin skapa en ny tavla med samma penselteknik som till exempel van Gogh.
När målningstekniker och fotokonst kan analyseras och kopieras in i minsta detalj öppnas verkligen portarna till förfalskarnas stora marknad.
Och det är då som verklig kunskap om vad som är vad, kommer vara viktig att bevara.
Läs mer:
Drömmen: Snubblade över konstverk – var värt 30 miljoner
Vad är egentligen AI? Vi reder ut begreppen.
ANNONS
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.