Snart kan vi få se helt nya flygplan på himlen – däribland en trekantig skapelse som lovar både lägre utsläpp och bättre bränsleekonomi.
Framtidens flygplan – en flygande triangel?


Mest läst i kategorin
Det händer mycket på flygplansscenen.
Flyg som flyger snabbare än ljudet, nya sätesmodeller – och ett flygplan som inte ser ut som ett traditionellt flygplan. Det sistnämnda håller det amerikanska företaget JetZero på att utveckla – och nu har de fått med sig Delta Air Lines på tåget.
Vill du få dagens viktigaste nyheter direkt i inkorgen?
Blended wing
Den nya modellen kallas “blended wing” och påminner mer om en flygande Dorito än ett traditionellt passagerarplan. Här smälter kropp och vingar ihop till en enda massa.
Konceptet är förvisso inte bara en visuell revolution – planet kan också bli upp till 50 procent mer bränsleeffektivt än dagens kommersiella flygplan, samtidigt som det kan ta lika många passagerare som ett traditionellt widebody-flygplan.
Målet är att planet ska tas i drift 2030 – men redan 2027 ska en första testflygning genomföras. Det berättar CNN.

Senaste nytt
USA:s nya jet flyger snabbare än ljudet
Medan JetZero fokuserar på bränsleeffektivitet, siktar andra på ren fart.
Det amerikanska bolaget Boom har precis brutit ljudvallen med sitt testflyg XB-1.
Med hjälp av NASA:s specialteknik har man lyckats fånga chockvågorna när planet passerar Mach 1.
Allt detta innebär att passagerarflyg i supersonisk hastighet kan vara tillbaka redan 2029. Om Boom lyckas, kan vi snart se snabba transatlantiska flygningar som halverar restiden mellan kontinenterna.
Smalt flyg med extrem räckvidd
I samma veva försöker Airbus förändra flygbranschen invändigt. Just nu utvecklar de nya sätesmodeller där passagerare kan staplas på varandra i två nivåer. En idé som vissa ser som genial, medan andra kallar den en mardröm.
Airbus håller förvisso också på med Airbus A321XLR – ett smalkroppsflygplan med extrem räckvidd.
För passagerare kan det betyda fler direktflyg mellan mindre städer, eftersom man inte längre behöver mellanlanda vid stora hubbar.
Läs även: Airbus nya jet knuffar Boeing bakåt. Dagens PS
Tom flygplats för 240 miljoner dollar
På marken händer det också grejer.
Bland annat har Pakistan just öppnat en ny flygplats i Gwadar för 240 miljoner dollar.
Problemet? Den har varken passagerare eller flyg.
Flygplatsen, som finansierats av Kina, ligger i en stad med bara 90 000 invånare, där bristen på rent vatten och el är större än behovet av en ny flygplats.
Kina själva nöjer sig förvisso inte med att bara bygga flygplatser utomlands. På hemmaplan bygger man just nu världens största konstgjorda ö-flygplats, Dalian Jinzhou Bay International, som förväntas bli ett nytt nav för internationella resor.
Läs också: Ditt flygplan kan ruva på förmögenhet i guld. Dagens PS

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.