Framtidens flygplan utan rörliga delar på utsidan. Är det möjligt? Nu pågår utvecklandet av X-65 – som genom hål i vingarna använder sig av aktiv flödeskontroll.
Framtidens flygplan – diamantformad med hål i vingarna
Mest läst i kategorin
Det är ett statligt amerikanskt projekt som har pågått i fyra år, som Boeing var med och utvecklade designen från början.
Nytt flygplan med smidig design
Nu utvecklas prototypen för fullt.
Nya X-65 saknar helt rörliga flygplansdelar på utsidan – vilket gör designen smidigare och lättare, samtidigt som prestandan förbättras avsevärt.
Det är Aurora Flight Sciences, ett Boeing-bolag, som har ansvar för att ro projektet i hamn.
AFC-systemet har tryckluftstrålar i 14 “effektorer” för att forma luftflödet över X-65:s yta – som därigenom kontrollerar flygplanets rörelser.
Diamantformade vingar med hål i
“X-65 är en teknikdemonstrator och dess distinkta, diamantliknande vingform är designad för att hjälpa oss att kunna maximera AFC i fullskaliga tester i verkligheten”, säger Richard Wlezien, som ser över projektet.
Den förarlösa prototypen kommer ha ett vingspann på omkring nio meter, väga drygt tre ton och nå en topphastighet på runt 860 kilometer i timmen, berättar Robb Report.
Testflygas nästa sommar
När X-65 är färdigbyggd kommer den börja testflygas, vilket ser ut att ske sommaren 2025 i amerikanska delstaten Virginia.
Testflygningarna kommer visa Aurora Flight Sciences hur AFC-tekniken kan användas inom andra områden i framtiden, och “revolutionera både militära och kommersiella flygplan”.
Även Kevin Uleck, en av cheferna på Aurora Flight Sciences, har stora förhoppningar på den nya tekniken med stora hål i flygplansvingar – utan rörliga delar.
“X-65 har potentialen att förändra framtiden för flygplansdesign”, säger han.
Läs även:
Världens största flygplan – som tolv Jumbojet. Dagens PS
Boeing skrotar 747 – “Queen of the Skies”. Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.