Dagens PS

Framtidens flygplan – diamantformad med hål i vingarna

Nya X-65 ska testflygas nästa sommar.
Nya X-65 ska testflygas nästa sommar. (Foto: Aurora Flight Sciences)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 26 apr. 2024Publicerad: 26 apr. 2024

Framtidens flygplan utan rörliga delar på utsidan. Är det möjligt? Nu pågår utvecklandet av X-65 – som genom hål i vingarna använder sig av aktiv flödeskontroll.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är ett statligt amerikanskt projekt som har pågått i fyra år, som Boeing var med och utvecklade designen från början.

Nytt flygplan med smidig design

Nu utvecklas prototypen för fullt.

Nya X-65 saknar helt rörliga flygplansdelar på utsidan – vilket gör designen smidigare och lättare, samtidigt som prestandan förbättras avsevärt.

Det är Aurora Flight Sciences, ett Boeing-bolag, som har ansvar för att ro projektet i hamn.

AFC-systemet har tryckluftstrålar i 14 “effektorer” för att forma luftflödet över X-65:s yta – som därigenom kontrollerar flygplanets rörelser.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Diamantformade vingar med hål i

“X-65 är en teknikdemonstrator och dess distinkta, diamantliknande vingform är designad för att hjälpa oss att kunna maximera AFC i fullskaliga tester i verkligheten”, säger Richard Wlezien, som ser över projektet.

Den förarlösa prototypen kommer ha ett vingspann på omkring nio meter, väga drygt tre ton och nå en topphastighet på runt 860 kilometer i timmen, berättar Robb Report.

ANNONS
X-65 är diamantformad med hål i vingarna.
X-65 är diamantformad med hål i vingarna. (Foto: Aurora Flight Sciences)

Testflygas nästa sommar

När X-65 är färdigbyggd kommer den börja testflygas, vilket ser ut att ske sommaren 2025 i amerikanska delstaten Virginia.

Testflygningarna kommer visa Aurora Flight Sciences hur AFC-tekniken kan användas inom andra områden i framtiden, och “revolutionera både militära och kommersiella flygplan”.

Även Kevin Uleck, en av cheferna på Aurora Flight Sciences, har stora förhoppningar på den nya tekniken med stora hål i flygplansvingar – utan rörliga delar.

“X-65 har potentialen att förändra framtiden för flygplansdesign”, säger han.

X-65 kan innebära en framtid där flygplanen inte har några rörliga delar på utsidan.
X-65 kan innebära en framtid där flygplanen inte har några rörliga delar på utsidan. (Foto: Aurora Flight Sciences)

Läs även:

Världens största flygplan – som tolv Jumbojet. Dagens PS

ANNONS

Boeing skrotar 747 – “Queen of the Skies”. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]