Ett flygplan utan en tydlig kropp eller vingar – kan det verkligen fungera? Det kanadensiska flygbolaget Nolinor Aviation tror det. Nu satsar de på Kona – ett futuristiskt cargo-flyg från Natilus.
Framtiden: Ny design kan revolutionera flyget
Mest läst i kategorin
I över 100 år har passagerar- och fraktflygplan sett ungefär likadana ut: en rörformad kropp med vingar på sidorna.
Men nu är en ny design på väg in i branschen – blended-wing body (BWB). Här smälter vingarna och flygkroppen samman till en enhet, vilket ger bättre aerodynamik och lägre bränsleförbrukning.
Denna innovation har fångat det kanadensiska flygbolaget Nolinor Aviations intresse, som specialiserar sig på att flyga last och personal till avlägsna gruvområden i norra Kanada.
Bolaget har nu tecknat avtal för Kona, ett helt nytt BWB-lastflygplan som utvecklas av det amerikanska startupbolaget Natilus.
Bränslebesparing och tuffa landningar
Den strömlinjeformade BWB-formen minskar luftmotståndet, vilket ökar bränsleeffektivitet och minskar koldioxidutsläppen.
Just Kona är designad för att förbruka 30 procent mindre bränsle jämfört med liknande flygplan.
För Nolinor är dock den största fördelen att Kona kan landa på grus, jord och gräs – något som är mer eller mindre ett måste i norra Kanada där traditionella landningsbanor ofta saknas.
“Det här öppnar en helt ny horisont för oss. Vi kan flyga till fler platser där vår Boeing 737-200 har varit för stor”, säger Nolinors vd Marco Prud’Homme till Business Insider.
Förutom att hantera tuffa landningsförhållanden har Kona lägre driftkostnader och kan transportera större, mer otympliga laster jämfört med många traditionella flygplan.
Läs mer om BWB: “Svindlande”: Framtidens flygplan får ny design. Dagens PS
Senaste nytt
Mindre last – men fler möjligheter
Kona kan bära 8 500 pund last, drygt 3 850 kilo, vilket är betydligt mindre än Nolinors nuvarande Boeing 737-200, som klarar cirka 13 600 kilo.
Men storleken är inte allt, menar Prud’Homme. För vissa rutter är 737-200 för stor, och då kan Kona vara en perfekt lösning.
Ett exempel är gruvuppdrag där vissa leveranser kräver 2 300 till 2 700 kilo gods – en vikt som Kona kan hantera med lägre kostnader och färre mellanlandningar.
Ska konkurrera med Boeing och Airbus
Startupbolaget Natilus nöjer sig dock inte med bara fraktflyg. De planerar även en 200-passagerarversion av sitt BWB-flyg, Horizon, som på sikt ska utmana både Boeing och Airbus.
Enligt Natilus vd Aleksey Matyushev är ambitionen att skapa en mer bränsleeffektiv flygplansflotta för både gods och passagerare.
Kona ska tas i drift efter 2028, och om projektet lyckas kan det vara ett första steg mot en helt ny era inom flygindustrin.
Läs också: Switchblade: Från garaget till himlen på tre minuter. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.