2018 varnade experter för resor med Oceangates ubåtar till Titanics vrak och såg “katastrofala” problem med hur ubåten var byggd. Nu är en av företagets båtar försvunna i djupet.
Försvunna Titanic-ubåten kritiserades – redan 2018
Mest läst i kategorin
Det är en kamp mot klockan för att hitta ubåten som försvann på en expeditionsresa till Titanics vrak i söndags. På torsdag förmiddag kommer syret i båten att ta slut.
Ombord på ubåten Titan fanns fem personer: Miljardären Hamish Harding, Titanic-forskaren Paul-Henry Nargeolet, affärsmannen Shahzada Dawood, och hans son, 19-årige Sulaiman Dawood. Ombord på ubåten finns dessutom Stockton Rush, grundaren och vd:n för Oceangate, som är företaget bakom Titan.
Enligt The New York Times kritiserades Oceangates expeditionsresor till Titanics vrak av flera experter – redan för fem år sedan.
Vilar på nästan 4 kilometers djup
För 250 000 dollar, motsvarande 2,5 miljoner kronor, erbjuder företaget Oceangate expeditionsresor till Titanics vrak. Företagets farkoster kan ta sig ned till vraket, som vilar på 3800 meters djup.
Det är en farlig och riskabel resa, enligt flera ubåtsexperter, som redan 2018 riktade skarp kritik mot företagets ubåtsresor.
“Katastrofala problem”
I ett brev till Oceangates vd Stockton Rush uttryckte experterna en “enhällig oro” för företagets “experimentella” resor. De såg också “katastrofala problem” med hur ubåten var byggd.
I samma veva hade företagets chef för marina operationer, David Lochridge, påbörjat en rapport där han konstaterade att Titan behövde testas ytterligare innan den kunde användas för expeditionerna. I rapporten uppmärksammade han “de potentiella farorna för passagerare på Titan när ubåten nådde extrema djup.”
Han påstod bland annat att fönstret på ubåten endast klarade av ett djup på 1300 meter.
David Lochridge fick sedan sparken från företaget, enligt en stämningsansökan som AFP rapporterat om.
Ignorerade varningar
Oceangates vd Stockton Rush slog ifrån sig kritiken från experterna.
Han menade att den certifiering av företagets ubåt – som experterna krävde – skulle bli en långdragen process och att den skulle sinka företagets utveckling.
Nu är han en av de fem personer ombord på den försvunna ubåten.
Läs även: Miljardär på försvunnen ubåt – skulle se Titanic
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.