Dagens PS

Först i världen - helt fossilfritt till Gotland med vätgasdrift

Börtsnoteras Gotlandsbolaget
Gotlandsbolagets senaste uppfinning – en fossilfri gotlandsbåt mellan Visby och fastlandet. Foto: Gotlandsbolaget
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 05 okt. 2022Publicerad: 05 okt. 2022

I dag lanserar Gotlandsbolaget världens första storskaliga, snabbgående katamaran med vätgasdrift, konceptfartyget Gotland Hydrocat.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När den storskaliga, snabbgående och fossilfria katamaranen som drivs med vätgas är i drift kommer det ta mindre än tre timmar att åka mellan Gotland och fastlandet.

Arbetet med utveckling av den nödvändiga tekniken pågår och ambitionen är att Gotland Hydrocat ska kunna beställas senast år 2025 och tas i trafik senast 2030.

Fartygen ska minimera utsläppen från sjöfarten

Under 2021 lanserade Gotlandsbolaget ett annat konceptfartyg, Gotland Horizon. Horizonserien bygger på snabbgående passagerar- och fraktfartyg och båda konceptfartygen utvecklas för att minimera sjöfartens utsläpp.

Gotlandsbolagets mål är att all Gotlandstrafik ska vara klimatneutral senast år 2045 och enligt Gotlandsbolagets vd, Håkan Johansson, är Horizonserien bolagets enskilt viktigaste initiativ för att minska klimatavtrycket från sjöfarten.

Både bättre kapacitet och minskade utsläpp

“Vi tycker inte Gotland ska behöva välja mellan överfartstid och klimatnytta. Därför utvecklar vi nu nästa generations fartyg, Horizonserien, som genom ny teknik kommer möjliggöra en ännu bättre service och kapacitet samtidigt som utsläppen minskar markant”, säger han, i ett pressmeddelande.

Båda konceptfartygen är designade för att drivas med fossilfri vätgas, som i huvudsak bara släpper ut vattenånga, men båda fartygen har en så kallad multifuel-lösning, som innebär att de även kan drivas med andra fossilfria drivmedel.

Gotlandsbolaget har tagit fram Gotland Hydrocats modell och design i samarbete med Austal, som är ett av världens ledande varv för konstruktion och bygge av katamaraner.

ANNONS

Intresserad av ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Så långt kommer en lastbil på vätgas

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]