Youtube är en av världens mest inflytelserika plattformar – men hur den faktiskt fungerar är fortfarande höljt i dunkel. Nu har forskare lyckats avslöja nya detaljer om den dolda världen bakom Googles videosajt.
Forskare avslöjar Youtubes alla hemligheter
![Drygt 2,5 miljarder människor använder Youtube varje månad Youtubes](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2025%2F02%2FsdlmZDhYdaHa5c.jpg&w=1200&q=75)
![Matilda Habbe](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F03%2Fmatilda-300x191.jpeg&w=1200&q=75)
Mest läst i kategorin
Youtube är det sociala mediet som svenskarna använder i störst utsträckning om man tittar på total användning, skriver TV4 Nyheterna.
Plattformen har haft en lysande karriär – bara ett år efter lanseringen hade de 72 miljoner unika besökare varje månad.
Men under Youtubes 20 år långa karriär har en sak inte förändrats – hemlighetsmakeriet. Hur mycket innehåll finns där egentligen? Vad handlar det mesta om? Ingen vet – för Google håller hårt på den informationen.
Vill du läsa mer? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Avslöjar hemligheter
Det är inte så att man saknar ledtrådar.
Google har till exempel avslöjat att YouTube-videor spelas upp i totalt en miljard timmar varje dag – enbart på tv-apparater. Vi vet också att cirka 2,5 miljarder människor använder Youtube varje månad.
Men när det gäller mer grundläggande siffror, som hur många videor som finns på plattformen, är det locket på.
Nu har en grupp forskare vid University of Massachusetts Amherst hittat ett sätt att runda hemlighetsmakeriet.
Med ett egenutvecklat datorprogram har de kunnat avslöja en av nätets mest välbevarade hemligheter. Det rapporterar BBC.
Låt datorn ”fullträffa” YouTube
Eftersom Google inte släpper någon officiell statistik om hur många videor som finns på Youtube, bestämde sig forskarna för att hitta svaret på egen hand.
Deras metod? Ett datorprogram som slumpmässigt genererar Youtube-länkar och kollar vilka som leder till riktiga videor.
Youtubes videor har unika URL:er med elva tecken, exempelvis youtube.com/watch?v=9bZkp7q19f0 (Gangnam Style).
Forskarna skrev ett program som slumpade fram bokstavs- och sifferkombinationer, testade om de ledde till en video och räknade hur många försök som krävdes innan de fick träff.
Resultatet? Forskarna uppskattar att Youtube i mitten av 2024 hade minst 14,8 miljarder videor – en ökning med 60 procent på bara två år.
Men det var inte den enda insikten deras analys gav.
Missa inte: Så raderar du dina konton på Facebook, Instagram och Threads. Dagens PS
Det mesta ses knappt av någon
“Det finns ingen annan tjänst på nätet som når lika många och så här ser det ut i nästan hela världen”, säger Måns Jonasson från Internetstiftelsen till TV4.
Nuförtiden lyfts Youtube ofta fram som en plattform för influencers, stora kanaler och professionella innehållsskapare – detta då räckvidden kan vara enorm. Men forskarnas data visar att detta bara är en del av verkligheten.
Istället ligger medianantalet visningar per video bara på 41 stycken.
Därtill har:
- 4 procent av alla videor har aldrig setts av någon
- 89 procent har inga likes
- 74 procent har noll kommentarer
De flesta videor på Youtube är alltså inte virala succéer – de försvinner i den digitala myllan nästan helt utan visningar.
Helt vanliga människor
YouTube har sedan starten 2005 marknadsfört sig som en plats där vem som helst kan skapa innehåll och få en röst.
Men i takt med att plattformen vuxit har narrativet förändrats. Idag talar Youtube-chefer hellre om ”Youtube som det nya tv-mediet” än om dess roll som ett forum för vanligt folk.
Forskarnas analys visar dock att en stor del av innehållet fortfarande består av vanliga människor som laddar upp hemmagjorda videor.
Endast 0,21 procent av de analyserade videorna innehöll någon form av reklam eller monetarisering, och bara 38 procent var redigerade på något sätt. Det är långt ifrån den högproducerade värld som plattformen ofta förknippas med idag.
Ökad transparens i framtiden?
Att Youtube är en av världens mest inflytelserika plattformar råder det dock ingen tvekan om.
Enligt Internetstiftelsen har 8 av 10 svenskar använt Youtube under det senaste året. Hälften av svenskarna använder Youtube varje vecka och 3 av 10 använder Youtube dagligen.
På andra sidan Atlanten använder 83 procent av alla vuxna amerikaner plattformen. Bland tonåringar ligger siffran på 93.
Ändå är mycket av den mest grundläggande informationen om sajten fortfarande en hemlighet.
Google har varit noga med att undvika den typ av granskning som andra techjättar, som Meta och X (tidigare Twitter), utsatts för.
Men i takt med att fler forskare och analytiker försöker förstå plattformens inverkan på samhället, växer kraven på ökad transparens.
Vill du läsa mer? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs också:
Google ändrar i Chrome – stäng av spårning med ett klick. Dagens PS
Farlig kod upptäckt – kan stjäla kryptovalutor. Dagens PS
![Matilda Habbe](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F03%2Fmatilda-300x191.jpeg&w=1200&q=75)
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
![Matilda Habbe](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F03%2Fmatilda-300x191.jpeg&w=1200&q=75)
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.