Företag står idag inför ett överflöd av nya AI-lösningar, där många överlappar och skapar förvirring bland anställda.
Företagen drunknar i AI-lösningar
Mest läst i kategorin
IT-försäljare levererar nu rekordmånga AI-lösningar och vill sälja så mycket som möjligt för att tjäna på AI-trenden.
Men IT-chefer runt om i världen är inte helt övertygande. Mängden AI-verktyg upplevs som överväldigade och förvirrar personalen på många företag.
Pilotsystemen ifrågasätts
“Sedan uppmärksamheten kring ChatGPT började har jag haft minst 20 leverantörer som nått ut till mig”, berättar Milind Wagle, informationschef på Equinix, för Wall Street Journal.
Generativa AI-funktioner, som kan generera text och bild, säljs ofta med en virtuell assistent eller co-pilot som ska hjälpa företaget med implementeringen. Men enligt Wagle drunknar man just nu i ett överflöd av dessa assistenter och han ifrågasätter om de överhuvudtaget borde existera.
Spridningen av den nya pilotsystemen leder till stor förvirring bland anställda, som enligt honom hade dragit mer nytta av en gemensam virtuell assistent istället för flera olika på samma gång.
Wagle menar också att det finns en risk för att företagets privata data utnyttjas av assistenten för att användas i offentliga utbildningsmodeller för AI-verktyg.
Försäljare pressade
Analytikern Arun Chandrasekaran säger att IT-försäljare just nu känner stor press att fokusera på den nya AI-tekniken och är rädda för att hamna efter. Detta innebär att många AI-verktyg som säljs är halvfärdiga när de når kunden och saknar de funktioner som garanterar säkerhet och integritet.
Chandrasekaran uppskattar att en femtedel av oberoende mjukvaruleverantörer har börjat satsa på generativa AI-lösningar sedan ChatGPT lanserades för cirka sju månader sedan. Med andra ord är det en enorm tillväxt på en kort tid, menar han.
“Inte som jordnötssmör”
Brian Woodring, IT-chef på Rocket Mortgage, säger att överflödet av AI-lösningar är problematiskt.
“Alla försöker få in det överallt”, säger han. “Men det är inte något som du bara kan sprida ut som om det vore jordnötssmör. Det är inte som ett lager färg som du kan lägga på din produkt och sedan kalla det för AI.”
IT-chefer ser nu kritiskt över de nya generativa verktygen för att skilja mellan de som är övertygande och de som är överskattade.
Jim Stratton, IT-chef på Workday, säger att han på längre sikt förväntar sig att de vinnande AI-funktionerna kommer bli tydliga vilket kan göra det enklare för företagen.
Men på kortare sikt är det fortfarande en utmaning att navigera i det nya landskapet, menar han.
Läs mer: Se upp – nu tar AI över jobben
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.