Återhämtningen inom fordonsindustrin går snabbt. Samtidigt pågår pandemin fortfarande, och underleverantörerna har inte hunnit komma ikapp det växande behovet av halvledare hos fordonsjättarna.
Fordonsindustrin överhettad – nytt hot tornar upp
Mest läst i kategorin
Volvos fjärde kvartal visade starka siffror – orderingången i lastbilsaffären ökade med 61 procent, och för anläggningsmaskiner var siffran 31 procent.
“Återhämtningen i ekonomin har kommit tillbaka snabbare än alla har kunnat förutspå och det märks på våra kunders aktivitet”, säger Volvos vd Martin Lundstedt, till Di.
Brist på halvledare
Samtidigt hänger inte underleverantörerna med i produktionstakten. Det är den globala bristen på halvledare, en nyckelkomponent i fordon elektronik – som riskerar att bromsa in den snabba återhämtningen.
Martin Lundstedt säger att Volvo arbetar “24/7” med att lösa problemet.
“Alla vill ge järnet nu, men det blir störningar när marknaden är så här slagig och leveranskedjorna är så pass tajta.”
Minska produktionerna
Men det är inte bara Volvo som drabbas av bristen på halvledare. Även bilbolag som Volkswagen, Toyota, Daimler, General Motors och Honda uppger att de fått minska produktionerna på grund av bristen.
Fredrik Sidahl, vd för FKG, som är fordonsleverantörernas branschorganisation, beskriver det som en sidoeffekt av pandemin.
”När fordonsindustrin drog i bromsen i våras stod halvledarproducenterna med stora lager, och då sålde de till elektronikbranschen där efterfrågan i stället sköt i höjden med alla som var tvingade att vara hemma och köpte allt från spelkonsoler till datorer”, säger han.
Enligt Fredrik Sidahl kan det ta tre till tio månader innan det finns full tillgång av halvledare igen.
Läs mer: Akut chipsbrist – bilmärken tvingas stoppa fabriker
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.