Foodtech – en techresa för livsmedel I korthet handlar det om att göra livsmedelsbranschen mer hållbar.
Foodtech – en techresa för livsmedel
Mest läst i kategorin
Just nu går utvecklingen allt snabbare inom det som kallas Foodtech, som innebär att teknologi appliceras i livsmedelsindustrin för att förbättra jordbruk, matproduktion, logistik och distributionskanaler. Livsmedelssektorn representerar Sveriges fjärde största industri och står globalt för 10 procent av världens BNP. Dessa siffror gör att många investerare och entreprenörer förstår att det finns pengar att hämta, skriver Breakit.
Foodora och Linas Matkasse är exempel på innovativa distributionsmodeller inom Foodtech. Andra nya lösningar med syfte att minska matsvinnet är ResQclub, Karma och Matsmart. Ett exempel på när en traditionell aktör söker samarbete med nytänkande entreprenörer inom Foodtech är Lantmännens program Växthuset. Ett utrymme där idéer ska få möjlighet att prövas och hjälp att växa, skriver Lantmännen i ett pressmeddelande.
“Växthuset vill stötta innovationskraften i svenskt livsmedel och inom Foodtech. Vi söker efter idéer som kan ge hälsosamma och smakrika livsmedelsprodukter, smartare distribution av livsmedel, minskad klimatpåverkan inom alla delar av livsmedelskedjan eller förbättrade måltider inom offentlig verksamhet”, säger Jakob Söderström, innovation och affärsutvecklare på Lantmännen R&D.