Dagens PS

Flygplanet som kan revolutionera affärsflyget

Affärsflygplanet Celera 500L har en form som reducerar luftmotståndet vilket ger mindre bränsleåtgång. (Foto: Otto Aviation)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 23 nov. 2021Publicerad: 08 nov. 2021

Flygplanet Otto Celera 500L ser inte ut som något annat flygplan på grund av dess unika aerodynamiska egenskaper.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Celera 500L är en prototyp som har skapats av flygveteranen William Otto Sr. Projektet startade med ett tankeexperiment: Går det att skapa ett affärsflygplan som är mycket billigare att flyga än nuvarande affärsflyg?

Ägg eller patron? Celeras form är skapad för att reducera luftmotståndet genom att luften kan flöda jämnt över flygplanskroppens yta, vilket i sin tur gör att mindre bränsle behövs.

“Det här ger oss fyra till fem gånger effektiviteten hos andra turbopropflygplan och sju till åtta gånger effektiviteten hos jetflygplan”, säger Otto Aviations vd William Otto Jr. till CNN.

Kostar mycket mindre att flyga

Det innebär driftskostnader som slår flygplan av liknande storlek. Enligt Otto Aviation kommer det att kosta 328 dollar, motsvarande cirka 2 814 kronor, att flyga Celeran i en timme, jämfört med 2 100 dollar, drygt 18 000 kronor. Jämfört med andra plan som kan flyga 3–5 kilometer per gallon, cirka 3,78 liter, kan Celeran flyga cirka 29–40 kilomete per gallon, vilket liknar bränsleåtgången för en stor SUV.

För att skapa Celera tittade William Otto på studier han gjort om torpeder. När han försökte få plats med fler torpeder i en u-båt gjorde han torpedernas motorer mindre genom att ge torpederna en effektivare form som krävde mindre kraft, en form som dikterades av ett koncept kallat laminärt flöde. Ett sådant flöde uppstår när ett flöde strömmar i parallella lager utan avbrott och är motsatsen till turbulens.

Celerans äggform är skapad för att uppnå ett laminärt flöde och enligt Otto Aviation reducerar designen luftmotståndet med 59 procent jämfört med ett flygplan i liknande storlek.

“För att bibehålla laminärt flöde måste du skapa strukturer som inte sträcker, böjer eller förvränger formen”, säger William Otto till CNN. “Du skulle aldrig kunna göra det här med metall, kompositer är verkligen det enda sättet”, fortsätter han.

Plats för sex passagerare

ANNONS

Celeran har en enda V12-dieselmotor baktill och plats för sex passagerare, planet kan nå en hastighet av 740 kilometer i timmen och har en räckvidd på nästan 805 kilometer, vilket är jämförbart med ett trafikflygplan.

Första gången planet flögs var 2018, sedan dess har 50 testflygningar gjorts och hittills har planet nått en topphastighet på knappt 289 kilometer i timmen och en höjd på drygt 5 000 meter. En ny, kraftfullare motor ska snart installeras och då kommer planet kunna nå en höjd på cirka 12 000 meter.

“Vi börjar nu gå ut och prata med potentiella partners och operatörer runt om i världen. Vi har haft intresse från hela världen för detta flygplan och uppskattar att publiken för detta är ungefär 100 gånger större än den nuvarande privata flygmarknaden”, säger William Otto till CNN.

Läs mer: Heathrow satsar på elektriska taxiflyg

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]