Bankkonton stängs på löpande band och nu kräver Finansinspektionen svar från storbankerna. Myndigheten varnar för att konton stängs av i onödan.
Stänger av kundernas bankkonton – nu agerar Finansinspektionen


Mest läst i kategorin
Allt fler svenskar får sina bankkonton avstängda, en utveckling som nu granskas av Finansinspektionen.
Enligt myndigheten kan bankerna i onödan begränsa konsumenternas tillgång till betalkonton.
Tiotusentals bankkonton avslutas
Antalet uppsagda bankkonton har ökat kraftigt. 2022 avslutades 60 000 konton, och sedan dess har det svenska betalsystemet blivit ännu mer digitalt, vilket gör det svårt att leva utan ett betalkonto.
“Idag är det oerhört problematiskt att leva utan tillgång till betalkonton”, säger Malin Alpen, områdeschef för betalningar på Finansinspektionen, till SvD.
Hon betonar att konsekvenserna för de drabbade kan vara stora och att det är viktigt att banken inte begränsar tillgången till betalningen i onödan.
Utlandssvenskar i kläm
En grupp som särskilt drabbats är svenskar bosatta utomlands. SvD har rapporterat om Dick Forslund, som i januari 2024 fick sitt Nordeakonto avslutat efter 50 år som kund, eftersom han bor i Sydafrika.
“De stängde av mig för att jag inte är en lönsam kund”, säger Dick Forslund.
“Utifrån hur Nordea uttryckte sig tyckte jag att det var tydligt att det var en massavstängning av kunder och eftersom banker måste göra individuella prövningar var det ganska enkelt för mig att bemöta”, tillägger han.
Även organisationen Svenskar i Världen har noterat att utlandssvenskar, framför allt i USA, fått sina konton uppsagda.
Nordea uppger att de är restriktiva med kunder utanför EU/EES på grund av ökade krav kring penningtvätt.
Finansinspektionen kräver svar
Finansinspektionen har tidigare kallat upp Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank för att granska hur de hanterar rätten till betalkonton, skriver Realtid.
“Vi ser en risk för att bankerna gör mer generella prövningar och det skulle betyda att man i sådana fall i onödan begränsar konsumentens tillgång till betalkonto”, säger Alpen till SvD.
Resultatet av granskningen väntas under våren, och det är ännu oklart om det kommer att leda till ytterligare åtgärder.
“Sedan får vi se om vi i ett senare skede ser behov av att gå vidare genom en undersökning”, säger Alpen.
Liten chans att få rätt
För de drabbade kan det vara svårt att få upprättelse.
Konsumenternas bank- och finansbyrå rapporterar att allt fler klagomål handlar om problem kopplade till bankkonton.
Trots att konsumenter kan vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) tar processen lång tid, och får rätt mot banken.
Finansinspektionen överväger nu ytterligare åtgärder, till exempel bättre statistik över avslutade konton, för att få en tydligare bild av omfattningen.
Läs även: Bankerna bjuder på störst utdelningsfest. Dagens PS
Läs även: “Bankerna tjänar mer nu” – dags förhandla räntan. Dagens PS
Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.