Dagens PS

Mer reklam för kryptovaluta – Meta lättar på regler

Den som har velat göra reklam för kryptovaluta på Facebook har mötts av hårda krav. Men nu lättar bolaget på det.
Den som har velat göra reklam för kryptovaluta på Facebook har mötts av hårda krav. Men nu lättar bolaget på det. (Bild: Pixabay)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 02 dec. 2021Publicerad: 02 dec. 2021

Facebooks och Instagrams moderbolag Meta ska göra det lättare för bolag att annonsera och göra reklam för kryptovaluta.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tidigare har personer som vill göra reklam för kryptovaluta eller korrelerad verksamhet fått lämna in krävt omfattande informationsunderlag. Facebook har krävt uppgifter om alla licenser bolaget har fått, samt uppgifter om huruvida bolaget finns listat på någon börs.

Nu tycker Facebook att det räcker med att ett kryptoföretag kan visa upp en av 27 tillgängliga licenser. Aktörer som vill marknadsföra olika typer av krypto-event är inte undantagna från den hårdare granskningen.

Beskedet kommer efter att Meta har skalat ner planerna på en egen kryptosatsning. Facebook förklarade för två år sedan att man hade planer på flera egna kryptomynt, men den amerikanska kongressen fattade en rad beslut som försvårade satsningen juridiskt.

När Facebook återkom i frågan handlade det om att lansera lösningar för ett mynt som redan existerar. Igår avslöjade dessutom David Marcus, som har lett satsningen på digital valuta inom Facebook, att han lämnar företaget.

Ändrar sig om reklam för kryptovaluta

Facebooks policy kring kryptovalutor har varierat en del genom åren, konstaterar Bloomberg.

Man började blockera reklam för kryptovaluta i början av 2018, efter ett antal bedrägerier mot Facebook-användare som klickat på annonserna.

I juni samma år började Facebook tillåta annonser från aktörer som kunde visa upp godkänt tillstånd. 2019 släppte man på restriktioner för vissa sorters annonser, bland annat för utbildningar. Nu kommer alltså ytterligare en vändning.

“Den här förändringen kommer att hjälpa oss att göra vår policy mer rättvis och transparent och tillåter ett större antal annonsörer, även småföretagare, att använda våra redskap för att utveckla sin verksamhet”, skriver Meta i ett blogginlägg.

Annonsörer som tidigare har blivit godkända kommer inte att påverkas av förändringen.

ANNONS

Annonser från kryptohandelsplatser, låneaktörer i kryptobranschen, kryptoplånböcker med handelsfunktioner, och bolag som tillhandahåller hård- och mjukvara för kryptobrytning kommer fortfarande att kräva utförligare processer för att bli godkända.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]