De kändisar som fått betalt för att marknadsföra olika kryptovalutor får nu betala för det. När krypto sjunker som en sten tar den med sig trovärdigheten hos bland annat Gwyneth Paltrow, Reese Witherspoon och Matt Damon.
Krypto: Kändisar får betala för marknadsföringen
Mest läst i kategorin
När kändisar gör reklam för krypto glömmer de ofta att nämna något viktigt: Det finns stora risker med att investera i bitcoin, ether och alla de andra token som finns på marknaden.
Kritiken mot kändisar växer
Nu höjs kritiska röster mot film- och idrottsstjärnorna som hjälpt till att sälja in de olika kryptovalutorna. Men från stjärnorna hörs ingenting när botten gått ur kryptomarknaden, berättar New York Times.
De har hjälpt till att göra krypto till en alldeles egen cool kultur och filosofi. I sociala medier, reklamfilmer och musikvideor har de framställt kryptovaluta som mer inkluderande än den traditionella finansindustrin, och som ett sätt att tjäna grova pengar.
Krypto utan riskvarning
Nu har investerarna fått se hur tusen miljarder kronor försvunnit på en månad. Kritiken mot stjärnorna som sålt in krypto till småspararna blir mer och mer intensiv, eftersom det ingenstans i reklamen talats om riskerna på en volatil marknad som därtill kryllar av lurendrejare.
“Det här är riktiga pengar som folk investerar”, säger Giovanni Compiani, biträdande professor i marknadsföring på University of Chicago till New York Times. “De som marknadsför det borde vara ärligare om de potentiella nackdelarna”.
“En rolig reklamfilm”
Ingen av stjärnorna tidningen vänder sig till vill kommentera. Inte filmstjärnorna Damon, Witherspoon eller Paltrow. Inte Paris Hilton eller Mila Kunis. Inte heller basketsuperstjärnan LeBron James eller tennisstjärnan Naomi Osaka.
Den enda som hade någon kommentar var regissören till reklamfilmen som visades under Superbowl med komikern Larry David (“Seinfeld” och “Simma lugnt, Larry”).
“Tyvärr tror jag inte att vi har något att tillägga eftersom vi inte har en aning om hur kryptovaluta fungerar (även om vi fått det förklarat för oss flera gånger”, skriver Jeff Schaffer till New York Times. “Vi ville bara göra en rolig reklamfilm!”
Läs även: Investerare lämnar kryptovalutan tether
Läs även: Sålde bitcoin för 30 miljarder för att rädda Terra – förgäves
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.