Dagens PS

Klarnas mailscannande funktion kritiseras

Klarna
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. (Foto: TT)
Marc Malmaeus
Marc Malmaeus
Uppdaterad: 04 juni 2020Publicerad: 04 juni 2020

Klarna får kritik för en ny funktion som lanserades i april, vilken kräver att användaren ger företaget tillgång till dess mailkorg. Syftet med tjänsten är att betalföretaget ska kunna spåra och ge information om nätordrar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Betaltjänsten Klarna lanserade “Email connect” i april, skriver Di Digital. Efter att ha fått ett godkännande från användaren kan företaget spåra användarens inbox efter mail som rör leveranser av paket.

Klarna meddelar att de söker efter fraser som är kopplade till paketleverans och läser av ett register med återförsäljare. Om det inte genererar en träff så utövar inte företaget någon datainsamling, säger företaget.

“Vi har märkt att många tycker det är ett irritationsmoment att behöva olika appar, leta igenom sina mejl eller SMS varje gång de ska hämta paket”, säger Klarnas svenska presschef Niklas Gillström till Di Digital.

Di Digital hänvisar till Twitter-användare som tycker att funktionen är integritetskränkande. Niklas Gillström anser dock att de har gjort en noggrann bedömning i förväg.

”När vi utvecklade tjänsten gjorde vi en noggrann analys av vilka datapunkter vi måste ha för att kunna erbjuda den. Vi inhämtar endast den information som är nödvändig för att leverera den här specifika tjänsten”, säger han.

I dagsläget är tjänsten kopplad till Googles Gmail och är därför inte kompatibel med andra mailsystem.

Läs mer: Våldsam ökning av Klarnas kreditförluster 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS