Nya Klarna ska bli en omfattande shoppingmotor. Bolaget som har ett par miljoner appanvändare i USA ska kopiera framgångarna till Sverige.
Klarna – nya shoppingmotorn expanderar
Mest läst i kategorin
Klarnas app har fått stort genomslag i USA, där användarna kan shoppa på avbetalning helt räntefritt, från vilken e-handelsbutik som helst. Företaget har 2 miljoner appanvändare i landet, och över 11 miljoner amerikaner har hittills betalat med bolagets tjänster.
Nu funderar Klarna på att introducera den räntefria delbetalningen även i Sverige.
”Vi funderar på en europeisk variant. Det är vår ambition att den på sikt ska finnas överallt och vi tror att den kan bli populär även i en svensk kontext. Det är mer av ett budgetverktyg än en delbetalning, vilket konsumenterna uppskattar, eftersom det inte finns några avgifter alls”, säger David Fock som sitter med i Klarnas koncernledning, till Di Digital.
Tecknat avtal
Tanken är att Klarna främst ska tjäna pengar från e-handelsbutikerna, snarare än på konsumenterna. Företaget har redan tecknat leverantörsavtal för delbetalningar med stora kedjor som H&M, Macy’s och Sephora, i USA.
Samtidigt vill Klarna dra till sig fler amerikanska användare – genom tjänster som betalkort och sparkonton – kopplade till Klarna-appen. David Fock säger att möjligheten finns till att i framtiden erbjuda liknande produkter i USA om behovet finns, tack vare samarbeten med andra aktörer. Även i Australien har Klarna numera ett samarbete – med storbanken CBA, som dessutom äger halva Klarnas affär i landet.
Blickar mot Asien
Men framtidsplanerna stannar inte där.
”Vi har som ambition att täcka alla marknader inom EU inom en relativt snar framtid. När vi väl börjar titta på Asien tror vi att partnerskap kommer vara en framgångsrik modell, särskilt för att det är svårare för oss att själva lokalanpassa produkterna”, säger David Fock.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.