Dagens PS

Klarna: Näthandeln skjuter i taket

Näthandelsförsäljningen har hittills ökat med 67 procent jämfört med Black week ifjol (Foto: TT)
Näthandelsförsäljningen har hittills ökat med 67 procent jämfört med Black week ifjol (Foto: TT)
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 25 nov. 2020Publicerad: 25 nov. 2020

Klarna har sett kraftiga ökningar för näthandeln under öppningen av Black week.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Klarna redovisar idag att de första dagarna av Black week inneburit kraftiga ökningar för näthandeln och att försäljningen hittills ökat med 67 procent jämfört med ifjol. Det framgår av ett pressmeddelande.

Fördelningen av försäljningen är 71 procent kvinnor och 29 procent män och den åldersgrupp som har haft störst ökning är seniorer över 66 år som har mer än fördubblat sina onlineköp.

Rivstart för näthandeln

De mest populära varukategorier jämfört med en vanlig dag är elektronik, barnprodukter samt smycken och accessoarer.

Veckan har rivstartat för näthandeln, och med tanke på att det är lönedag idag och Black Friday fortfarande är den enskilt största shoppingdagen är det sannolikt att trycket kommer att öka ytterligare hos nätbutikerna, säger Klarnas expert på konsumentbeteende Viveka Söderbäck.

Klarna uppskattar att de hanterar ungefär hälften av alla köp inom svensk e-handel.

Läs mer: Klarna – nya shoppingmotorn expanderar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS