Betaljätten Klarna köper upp den svenska prispressar-appen Woilà. Men appen kommer att läggas ner så att Klarna kan utveckla likande shoppingtjänster.
Klarna köper – och lägger ner ny app
Mest läst i kategorin
Woilà värderades tidigare i år till 150 miljoner kronor. Woilàs app släpptes i fullskalig version under maj 2019 och hittills i år har bolaget hanterat transaktioner till ett värde motsvarande 440 miljoner kronor i Sverige, skriver Di.
Den svenska appen Woilà, går ut på att spara pengar åt den som handlar på nätet – efter att köpet är gjort. Woilàs teknik bygger på att användaren låter bolaget få tillgång till sin mejlkorg. Där identifierar tjänstens algoritmer vilka inkommande mejl som är kvitton från e-handlare
Affärsmodellen bygger på att allt fler e-handlare erbjuder en så kallad prisgaranti. Om produkten är billigare i en annan butik har Woilà skött kontakten med butiken och sett till att kunden får tillbaka mellanskillnaden, och tar själva 25 procent i kommission.
Woilàs egna tjänst gick ut på att sköta butikernas erbjudanden att sänka priset om kunden kunde hitta en vara billigare någon annanstans, vilket gällde även efter att köpet gjorts.
Nu köps bolaget upp av Klarna, som från och med den 30 oktober väljer att lägga ned Woilàs egen app. Samtidigt kommer Klarna att radera all tidigare användardata.
Utveckla liknade tjänster
Köpet handlar om att ta del av Woilàs teknik och personalstyrka – sedan nio anställda framöver kommer att utveckla liknande tjänster åt Klarna.
Själv vill inte Woilàs vd Wilhelm Schenning säga mycket gällande uppköpet.
Woilà värderades till 152 Mkr i samband med det senaste kapitaltillskottet i början av året.
Ingen av parterna vill kommentera vad prislappen hamnade på.
”Jag kan tyvärr inte diskutera summan”, säger Aoife Houlihan, kommunikationschef på Klarna, till Di.
Läs mer: Paypal ska konkurrera ut Klarna
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.