En analys beställd av BBC News uppskattar att 262 miljoner brittiska pund, motsvarande 3,1 miljarder svenska kronor, har lagts på kontroversiella kryptovalutor från fotbollslag.
Fans lägger miljarder på kryptovalutor från fotbollslag
Hittills har 24 klubbar i fem europeiska ligor startat, eller är på väg att starta, sina egna kryptotokens, däribland åtta klubbar i den brittiska högstaligan Premier League.
Vissa lag, som exempelvis Premier League-laget Manchester City, säljer också digitala samlarobjekt i form av NFT:s. De flesta klubbar använder sig av plattformen Socios, men andra plattformar som Binance och Bitci växer också, skriver BBC.
Många köper som spekulation
Forskningen, som är gjord av kryptoanalysföretaget Protos, tyder på att många köpare spekulativt handlar med sina tokens likt andra kryptovalutor i ett försök att tjäna pengar. Men för de allra flesta klubbars fans har det varit en dålig affär – många av kryptovalutorna har fallit rejält i värde sedan de introducerades.
Lazio, Manchester City, Porto och Santos är de klubbar som haft mest omsättning på sina kryptotokens. Manchester City och Lazios krypto-tokens är också bland de som tappat allra mest, ner 70 procent sedan introduktionen.
Två klubbar, italienska Inter Milan och turkiska Trabzonspor har dock kryptovalutor som ökat mer i värde än bitcoin det senaste året.
“Fan-tokens handlas mer aktivt än du kan förvänta dig för den här typen av produkt för fan-engagemang. Generellt sett kan små kryptovalutor som dessa fan-tokens vara otroligt volatila på grund av den lilla mängd människor som vill handla med dem. “Spekulanter vet detta, så jag skulle anse att mycket av handeln på fan-token-marknader drivs enbart av spekulanter som söker kortsiktiga vinster”, säger forskningsbolaget Protos nyhetschef David Canellis.
Kryptovalutor från fotbollslag har ingen laglig tillsyn
Fotbollsskribenten Martin Calladine uppmanar supportrar till försiktighet kring att investera i fotbollslagens NFT:s och kryptovalutor.
“Grejen med kryptovalutor är att de är oreglerade. Det är den enda produkten som rekommenderas inom fotboll som inte har någon laglig tillsyn. Köp inte in för att du känner att det kan vara ett sätt att tjäna pengar. Vissa människor kommer att tjäna mycket pengar på det – men det kommer nästan säkert inte att vara ett genomsnittligt fotbollsfan på gatan”, säger han till BBC.
Läs även: Krypto: Hur investerar man i bitcoin?
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.