Dagens PS

Digitala falskleg sprids bland barn och unga

barn
Falsk-Freja ska vara lätta för kioskhandlare att identifiera. Ändå har de svårt att skilja falska från äkta digitala ID-kort. (Foto: Freja)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 22 apr. 2024Publicerad: 22 apr. 2024

E-legitimationen Frejas app har kapats och nu säljs en förfalskad version på nätet. Med den kan barn och unga köpa tobak och alkohol.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den statligt godkända e-legitimationen Freja (börskurs Freja eID Group) fungerar precis som en fysisk legitimation, fast i mobilen.

Enligt svenska techbolaget Freja är värdehandlingen svår att förfalska.

Men nu sprids en förfalskad version av appen som har blivit särskilt populär bland barn och unga.

Läs mer: Rösta med bank-ID? Därför är det en dålig idé. Dagens PS

Kioskägaren gissar fel

För bara 45 kronor i engångskostnad kan man förfalska sin identitet – sedan är det fritt fram att köpa allt från alkohol och snus till cigaretter och energidryck.

För kioskägare och krögare är det omöjligt att skilja fejk-Freja från riktiga Freja.

“De funkar precis likadant. Men jag skulle tippa på att den är äkta”, säger kioskägaren Naim till Dagens ETC – och pekar på fejk-Freja.

Missa inte: Nytt BankID – experter varnar för falska kopior. Dagens PS

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Ett problem för Freja

Frejas vd Johan Henrikson är medveten om att appen har kapats och säljs på olika forum.

Dock skyller han också på butikshandlarna som inte vet hur man använder appens kontrollmekanismer.

“Vi försöker verkligen finnas tillgängliga för handlare som vill lära sig”, säger han.

Henrikson medger också att Freja har brottats med problemet i över ett år.

Dundersuccé för digitalt ID – en miljon användare

Det har bara gått fem månader sedan lanseringen. Redan nu har digitalt ID blivit en framgång. Varje dag ansluter sig tusentals svenskar.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]