Mastercard-ägda inkubatorn Lighthouse Massiv driver en tävling där de korar vårens mest framstående social impact-bolag. Fredagen 29 maj utses tre finalister som ska demonstrera sitt arbete för en ledningsgrupp. Vinnaren får stöd av Mastercard för att jobba för samhällsförändring.
Ett mjukvarubolag från Stockholm som tillhandahåller ett program för hållbarhetsdokumentation. Normative jobbar för att hjälpa företag och investmentbolag över hela världen att förbättra sitt miljöarbete.
Jamii.one
Ett Köpenhamnsbolag som hjälper finansiellt utsatta kvinnor i utvecklingsländer att ta del av finansiella tjänster på nätet och starta ett bankkonto. Detta görs via företagets app.
Desert Control
Ett norskt climate tech-bolag som omvandlar torr jord och ökensand till brukbar mark. Detta görs genom att företagets egna lera används, vilket gör att torr mark kan ta upp vatten och näringsämnen.
Red Flash
Ett Stockholmsbolag som vill öka frekvensen av formell skatteindrivning i Afrika. Genom en app kan småföretagare och aktörer i den “informella sektorn” få kontakt med statliga aktörer, vilket minskar risken för utpressning.