Axel Johnson-koncernens dotterbolag Humla lanserar ett nytt betalkort, ett gratis debitkort som ger konsumenter rabatt hos anslutna butikskedjor.
Axel Johnson-startup lanserar debitkort med rabatter
Fintech-startupen Humla startades år 2020 och har i samarbete med SEB:s Banking-as-a-Service utvecklat finansiella tjänster. Nu lanserar startupen sin första produkt, ett gratis debitkort som belönar konsumenter med ansvarsfullt ekonomiskt beteende.
Redan vid lanseringen har Humlakortet samarbeten med några av Sveriges största butikskedjor, som Åhléns, Kicks, Skincity, Pressbyrån, Apohem och 7-Eleven. Humlakortet ger handlare tillgång till en datadriven marknadsföringsplattform där de kan interagera direkt med konsumenter och belöna dem som är lojala.
Ger kunderna bättre kontroll över sin privatekonomi
“Vi vill bygga riktigt schyssta finansiella konsumentprodukter som förhöjer kundupplevelsen och stärker våra retail-partners. Med Humlakortet låter vi retailers ta del av fördelarna som kommer med att erbjuda finansiella tjänster till sina kunder, som tillgång till nya datainsikter, personaliserad marknadsföring och lojalitetsverktyg”, säger Humlas vd Emil Berg Eckerrot i ett pressmeddelande.
Han säger vidare att det för kunderna innebär ett sätt att få bättre kontroll över sin privatekonomi samtidigt som de via sitt debitkort får ta del av förmåner som tidigare bara har varit tillgängliga för kreditkortsanvändare.
Har identifierat en lucka i marknaden
”Väldigt många människor föredrar i dag att betala med pengar man faktiskt har. Dessutom vill många ha möjlighet att ta del av belöningar och bonuspoäng, utan att för den delen dra på sig onödiga krediter. Där har vi identifierat en lucka på marknaden, det finns ingen som gjort något liknande i Sverige med så stora partners som vi har”, säger Emil Berg Eckerrot till Dagens Industri.
Debitkort står för 84 procent av kortköpen i Sverige, men trots det erbjuder de inga förmåner till sina användare. Humla menar att lojalitetsprogram kopplade till debitkort kan förändra branschen.
”Vi vill att det ska vara ett kort som du kan använda för alla dina vardagsköp. Det möjliggör för oss att skapa en marknadsföringskanal där våra handlare kan kommunicera med kunder mellan köptillfällen. Med hjälp av data kan vi också hjälpa handlarna att ge anpassade erbjudanden till konsumenter utifrån deras beteende och preferenser”, säger Emil Berg Eckerrot till Dagens Industri.
Intresserad av ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Google Wallet är tillgänglig nu
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.