Dagens PS

Falska semesteparadis lurar resenärer 

AI-genererade bilder sprider sig i sociala medier för att lura resenärer
AI-genererade bilder på resmål sprider sig i sociala medier (Foto: Airtours)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 20 juni 2024Publicerad: 20 juni 2024

Allt som glimmar är inte guld. Speciellt inte när det som glimmar är enorma vattenrutschkanor som slingrar sig ner längs fasader i Santorini. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Mängden falska nyheter och fejkade bilder ökade rejält förra året – något vi har AI att tacka för.

Hyfsat nytt är dock fenomenet med AI-genererade bilder av fantastiska semesterparadis, som just nu sprids som en löpeld på sociala medier.

Bilderna har som syfte att locka och vilseleda intet ont anande resenärer som är på jakt efter nästa resmål. 

Enligt researrangören Airtours är detta början på ett snabbt växande problem inom resebranschen. 

90 procent

Idag kan alla med grundläggande teknisk förmåga skapa falska bilder med ett knapptryck. Redan 2025 uppskattas 90 procent av alla bilder online vara AI-genererade. 

För resenärer innebär detta att det kommer att bli allt svårare att avgöra vad som är äkta och vad som är falskt. 

“Resor och semestrar är känsloladdat. Folk investerar i upplevelser, erfarenheter och minnen med nära och kära. Att förmedla tillförlitlig information till våra kunder och att sätta rätt förväntningar är kärnan i vårt arbete som researrangör där bilder i dagsläget är resenärers allra främsta inspirationskälla”, säger Airtours vd Stefan Chatzopoulos, och tillägger: 

“Att människor har svårt att urskilja vad som är äkta eller falskt skapar orealistiska förväntningar och kanske i längden även att fler riskerar att utsättas för bedrägeri”.

ANNONS

Nu uppmanar man alla svenska resenärer att vara lite extra källkritiska när de letar efter nya resmål. 

Falska bilder sprids som en löpeld på sociala medier
Falska bilder sprids som en löpeld på sociala medier (Källa: Pinterest)
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Svenskens källkritik

Att vara källkritisk är dock inte alltid helt lätt. Enligt en rapport från Internetstiftelsen tycker svenskarna nämligen att det är svårt att vara källkritisk på just sociala medier. 

Bland dessa är en majoritet män och äldre. 

En tredjedel känner dessutom oro över så kallade deepfakes – alltså manipulerade filmer, bilder eller ljud som sprids på internet. 

Så undviker du AI-lurendrejeri 

För att resenärer ska slippa bli lurade av falska semesterbilder ger Airtours följande tips:

  • Granska bilden noga: AI-tekniken utvecklas snabbt, men detaljer som defekter och konstiga ansiktsuttryck kan avslöja en falsk bild.
  • Faktakolla källan: Sök efter bildens ursprung. Ibland kan upphovsmannen avslöja att bilden är AI-genererad.
  • Kolla gästbetyg och rekommendationer: Använd recension- och betygssystem för att få en mer realistisk bild av resmålet.
  • Använd Google Street View: Få en verklighetsförankrad uppskattning av platsen med hjälp av bilder på gatunivå.
  • Ta hjälp av resebolagen: Boka genom seriösa researrangörer som kvalitetssäkrar sina erbjudanden.
ANNONS

Läs också:

Går det att avslöja deepfakes? Dagens PS

Därför flockas turisterna till USA. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]