Dagens PS

Facebook vill skapa betaltjänst i Messenger

Facebook testar funktionen Split Payments i Messenger-appen.
Facebook testar funktionen Split Payments i Messenger-appen. (Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix / TT )
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 06 dec. 2021Publicerad: 06 dec. 2021

Meta Platforms tjänst Facebook Messenger ska testa en ny tjänst som kallas Split Payments, skriver Interesting Engineering. Bolaget kommer först att testa tjänsten i ett visst segment av Messenger-appen i USA. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tjänsten tycks vara ganska likt svenska Swish, och Meta trycker särskilt hårt på möjligheten att via Messenger dela på utgifter – till exempel en nota, hushållskostnader eller en månadshyra. Det uppger Facebook i ett meddelande på sin blogg.

Tjänsten kommer att kräva att användarna bekräftar detaljer i Facebook Pay. Den tycks delvis påminna om svenska Swish.
Tanken är att man ska kunna lägga in betalningar kopplade till sitt konto genom funktionen Payments Hub. När betalningen går igenom i en gruppchatt syns det för alla medlemmar där.

Interesting Engineering skriver: “Det verkar enkelt nog för att vinna popularitet, men är det säkert”, och kommer med en del andra kritiska synpunkter på tjänsten. “… med Facebooks historia av integritetsproblem skulle en del kunder nog vara oroliga att dela med sig av sina finansiella detaljer till bolaget”, skriver sajten. En annan synpunkt är att det kan vara ostrategiskt av ett bolag som Meta, som är känt för sin funktion som socialt medie, att gå över på betalmarknaden.

Läs också:

Mer reklam för kryptovaluta – Meta lättar på regler
Nästa marknad för lyxmärken: Metaverse

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Digitalisering & AI

AI och rättssäkerhet: Utmaningar för juridiken

22 dec. 2024
Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

AI och rättssäkerhet: Utmaningar för juridiken

Den digitala utvecklingen har förändrat många branscher, och juridiken är inget undantag. För advokater innebär teknologin nya arbetssätt och större tillgång till information. AI och automatiserade processer har förändrat hur man hanterar dokument, hur man söker på information och hur men genomför möten. Med digitaliseringen kan också komma med nya krav på snabbare återkoppling och […]