Dagens PS

Europeisk startup i esport satsar på USA

Nu begränsar den kinesiska regeringen tiden som barn får lägga på onlinespel.
Nu begränsar den kinesiska regeringen tiden som barn får lägga på onlinespel (Bild: Unsplash)
Hannah Bill
Hannah Bill
Uppdaterad: 15 nov. 2021Publicerad: 05 juli 2021

Esport blir allt större på marknaden. Nu satsar europeiska startupen G2 på den amerikanska nöjesindustrin och vill göra tv och film av kända datorspel.  

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Berlinbaserade G2 grundades 2015 av spanjoren Carlos Rodriguez. Rodriguez var en av de första professionella gamers som livestreamade sina egna spel vilket ledde till en stor skara följare. I dag är G2 en av Europas största organisationer i esport. 

Blickar mot Hollywood

Nu meddelar G2 att man planerar att satsa på den amerikanska nöjesindustrin. Till exempel ska man att inleda samarbeten med strömningstjänster för att göra tv-serier och filmer av datorspelen. Detta öppnar upp esporten för helt nya marknader.

“Jag kan verkligen föreställa mig vår samuraj i en stor Hollywood-film”, berättar Rodriguez för nyhetssajten Bloomberg, och syftar till organisationens maskot. “Det kommer bli som en biografi om mitt eget liv. Jag lovar er att något sånt kommer ske.”

Tunga samarbeten

Jud Hannigan från Allied Esports trycker på vikten av att involvera USA. “Om du vill åt amerikanska dollar så måste du vara verksam i USA”, säger han. “Om du gör ett avtal med Coca Cola kommer du inte aktivera den affären i Europa, det är inte så det fungerar.”

Rodriguez har blivit en stjärna för G2:s reklamfilmer och organisationen har nu över en miljon följare på Instagram. G2 har samarbeten med bland annat Adidas, Ralph Lauren och Red Bull och kända investerare som basketproffset Shaquille O’Neal

“Folk vill antingen heja på oss eller gå emot oss”, säger Rodriguez. “Om halva befolkningen älskar oss och andra halvan hatar oss är det ändå den bästa positionen att vara i.”

Växt under pandemin

ANNONS

Esport har under senaste tiden exploderat till en global marknad, med sponsorer som Coca Cola, LVMH och BMW. Pandemins slut och den fysiska sportens återkomst verkar inte hålla tillbaka esportens tillväxt. Tittare på esport-plattformen Twitch dubblerades till och med i juni, jämfört med två år sedan.

Läs hela artikeln på Bloomberg

Läs mer: Marknaden för esport och mobilspel exploderar – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS