Dagens PS

Rysslands krig hotar Europas industrier

Volkswagen säger att de kan tvingas flytta sin produktion från Tyskland och Östeuropa om bristen på naturgas blir långvarig. Biltillverkarens chef för externa relationer, Thomas Steg, anser att politiker måste stävja den för närvarande okontrollerade explosionen i gas- och elpriser
Volkswagen säger att de kan tvingas flytta sin produktion från Tyskland och Östeuropa om bristen på naturgas blir långvarig. Biltillverkarens chef för externa relationer, Thomas Steg, anser att politiker måste stävja den för närvarande okontrollerade explosionen i gas- och elpriser. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 23 sep. 2022Publicerad: 23 sep. 2022

Om bristen på naturgas fortsätter kan Europas största biltillverkare Volkswagen flytta sin produktion från Tyskland och Östeuropa. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Volkswagen har stora fabriker i Tyskland, Tjeckien och Slovakien, och de är bland de europeiska länder som är mest beroende av rysk gas. På torsdagen sade bolaget att flytt av produktionen är ett av alternativen om gasbristen varar längre än över den kommande vintern, det rapporterar Bloomberg.

“Som alternativ på medellång sikt fokuserar vi på större lokalisering, omlokalisering av tillverkningskapacitet eller tekniska alternativ, liknande vad som redan är vanligt i samband med utmaningar relaterade till halvledarbrist och andra nyligen inträffade störningar i leveranskedjan,” säger Geng Wu, Volkswagens inköpschef, i ett uttalande skriver Bloomberg.

Oro för eventuell ransonering

Rysslands beslut att stänga av gasleveranserna till Europa har skapat oro för att Tyskland kan komma att behöva ransonera energi. Nyheter om att landets gaslagringsnivåer når 90 procent innan den planerade tidsplanen har lugnat rädslan för att Tyskland i vinter ska få akut brist.

Nästa sommar står dock Tyskland inför utmaningen att fylla på uttömda reserver utan energiimport från Ryssland.

Tillgång till LNG viktig för Volkswagen

En talesperson för Volkswagen har sagt att sydvästra Europa eller kustområdena i norra Europa, som har bättre tillgång till fartygslaster med flytande naturgas, LNG, kan vara förmånstagare vid produktionsskiften.

Volkswagenkoncernen har redan bilfabriker i Portugal, Spanien och Belgien, länder som har LNG-terminaler.

Energiintensiva företag kan få problem

ANNONS

Enligt Volkswagen har de gjort bästa möjliga förberedelser inför en eventuell gasbrist i vinter, men bolaget oroar sig för vilken effekt höga gaspriser kan ha på leverantörer.

“Politiker måste också stävja den för närvarande okontrollerade explosionen i gas- och elpriser,” säger Volkswagens chef för externa relationer, Thomas Steg, till Bloomberg. 

“Annars kommer framför allt små och medelstora energiintensiva företag att ha stora problem i leveranskedjan och måste minska eller stoppa produktionen”, fortsätter han till Bloomberg.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: “Europas energikris kommer pågå till 2023”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS