Det som en gång hyllades som framtidens bränsle visar sig nu vara en dyr affär. Vätgas- och biobränsle-startups kämpar för överlevnad – och risken är att klimatmålen hamnar på efterkälken.
Brustna drömmar: Grön energi inte längre guldgruva
Mest läst i kategorin
En gång i tiden sågs gröna bränslen som den heliga graal som skulle befria oss från vårt beroende av fossila bränslen.
Startups lovade att driva allt från flygplan till lastfartyg med förnybara alternativ som vätgas och biobränslen.
Men nu, några år senare, visar det sig att de gröna drömmarna inte har infriats som tänkt. Många av dessa projekt har istället förvandlats till riktiga penninggropar.
Plug Power, ett av de första företagen att öppna en grön-vätgasfabrik i USA, är ett tydligt exempel.
Trots det enorma intresset för gröna bränslen har deras aktiekurs störtdykt med över 90 procent sedan USA:s klimatlagstiftning trädde i kraft för två år sedan.
Från hype till huvudvärk
Flera andra välfinansierade startups har gått samma öde till mötes.
Företag som fått stöd från jättar som United Airlines, Airbus och JetBlue, som skulle omvandla sopor till flygbränsle eller driva flygplan med vätgas, har nu gått omkull.
Samtidigt har flygbolagen själva tassat på bromsen när det kommer till grönt bränsle, där framförallt USA:s flygbolag ligger långt under det globala genomsnittet.
Även oljejättar som Chevron, BP och Shell drar sig tillbaka från projekt som skulle skapa biobränslen från gamla matoljor och växtmaterial. Detta eftersom kostnaderna har skenat iväg och gjort det omöjligt att fortsätta.
“Den tidiga entusiasmen har inte motsvarat hypen”, säger Plug Powers vd Andy Marsh till Wall Street Journal, vars företag fortfarande kämpar för att hålla huvudet ovanför vattenytan.
Vingklippt klimatkamp
Denna trend är inte bara en ekonomisk katastrof för företagen – den utgör också ett hot mot globala klimatmål.
Utan framgångsrika gröna bränslealternativ kan utsläppen från tunga industrier som flyg och sjöfart fortsätta att öka, och därmed försämra chanserna att nå internationella klimatmål. Många av dessa industrier är beroende av nya typer av bränsle eftersom vind- och solenergi ännu inte kan möta deras enorma energibehov.
Därför är misslyckandena inom den gröna bränsleindustrin ett allvarligt bakslag i kampen mot klimatförändringar.
Pengar är makt – och en bristvara
Ett stort problem för dessa startups är att de bränner pengar snabbare än vad de kan dra in dem.
Höga räntor, leveranskedjestörningar och dyra uppgraderingar av elnätet har drivit upp kostnaderna för att producera ren energi.
“Om du inte kan hitta pengar, finns det inget att prata om”, säger United Airlines direktör Andrew Chang.
Många företag tvingas nu leta efter nya affärsmodeller som kan minska kostnaderna och hjälpa dem att överleva de tuffa marknadsförhållandena.
Det handlar om att överleva nu, för att kunna göra klimatnytta senare.
Men om branschen inte lyckas få ner kostnaderna och hitta stabil finansiering, kan det sluta med att vi får vänta betydligt längre än vi trodde på den gröna revolutionen.
Läs också:
Ny konkurs – rött ljus för grön mat med maskar. Dagens PS
Äntligen – ett positivt besked om miljön. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.