Gamingbolaget Embracer Group spöar förväntan med sin resultatrapport som kom in tidigt under torsdagsmorgonen.
Embracer-rapport starkare än väntat
Mest läst i kategorin
Både omsättningen och vinsten är bättre än väntat och nu höjer gamingbolaget Embracer prognosen framåt och tar även sikte på en notering på Stockholmsbörsens huvudlista innan årets utgång.
Embracers rörelseresultat på ebitda-nivå blev 1 490 miljoner kronor i det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2021/2022.
Nettoomsättningen blev 5 085 miljoner kronor och bolagets operativa resultat 1 119 miljoner kronor.
Samtliga nyckeltal är bättre analytikerna räknat med.
“Vi är glada att presentera ännu ett stabilt kvartal, med en nettoomsättning som översteg 5 miljarder SEK, drivet av katalogförsäljning och med 70% återkommande intäkter. Affärsområdet Games hade en tillväxt om 19% proforma, framförallt drivet av en god utveckling för mobilverksamheten som växte 34% proforma. Tillväxten proforma nio månader var 18%. Operativt EBIT ökade med 86% till 1 119 MSEK (603) och justerat resultat per aktie ökade 58%. Vår ambition är nu att noteras på Nasdaq Stockholms reglerade huvudlista före slutet av 2022, vilket är tidigare än förväntat”, kommenterar Lars Wingefors, grundare och vd, delårsrapporten.
Embracer Groups resultatrapport i korthet:
• Nettoomsättningen ökade med 135% till 5 085,2 MSEK (2 168,1).
• Nettoomsättningen för affärsområdet Games ökade med 175% till 3 725,5 MSEK (1 355,5). THQ Nordic 352,3 MSEK (379,8), Koch Media Publishing 727,6 MSEK (496,9), Coffee Stain 175,0 MSEK (99,2), Saber Interactive 476,4 MSEK (307,0), DECA Games 661,2 MSEK (72,7), Gearbox Entertainment 455,4 MSEK (-) och Easybrain 877,7 MSEK (-).
• Organisk tillväxt i konstant valuta för affärsområdet Games uppgick till 16%. Proforma tillväxt i konstant valuta för affärsområdet Games uppgick till 19%.
• Nettoomsättningen för affärsområdet Partner Publishing/Film ökade med 67% till 1 359,7 MSEK (812,6).
• EBITDA ökade med 70% till 1 489,9 MSEK (878,7), vilket motsvarar en EBITDA-marginal på 29% (41%).
• Operativt EBIT ökade med 86% till 1 119,2 MSEK (603,1) motsvarande en operativ EBIT-marginal på 22% (28%).
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1 050,7 MSEK (840,4). Investeringar i immateriella tillgångar uppgick till 968,7 MSEK (557,7).
• Fritt kassaflöde före förändringar i rörelsekapital uppgick till 370,4 MSEK (315,7).
• Justerat resultat per aktie uppgick till 0,76 SEK (0,53). Justerat resultat per aktie exklusive valutavinster och -förluster samt diskonteringsränteeffekter på avsättningar uppgick till 0,87 SEK (0,55).
• Totalt antal pågående spelutvecklingsprojekt ökade 44% till 216 (150).
• Totalt antal sysselsatta ökade med 66% till 9 524 (5 730) och antalet spelutvecklare ökade med 69% till 7 824 (4 636). Organisk tillväxt för antalet anställda i koncernen uppgick till 16%.
Läs även: Styr världsuccé från Karlstad – god för 19 miljarder
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.