Malmö Airport, alias Sturup, storsatsar på elflyg men tappar samtidigt reguljärflyg. Nu förlorar flygplatsen ytterligare sex destinationer.
Elflygen lyfter – krisen ändå ett faktum på Sturup
Mest läst i kategorin
Malmö Airport, för alla skåningar Sturup, vill gärna flagga för sin satsning kring elflygplan.
Nyligen tillkännagav även ägaren Swedavia sitt beslut att låta flygplatsen bli testarena för Heart Aerospaces elflygplan ES-30.
I drift 2028 enligt plan
ES-30 är ett elflygplan skapat av Heart Aerospace. Det kan ta 30 passagerare och väntas vara i kommersiell drift lagom till 2028.
Swedavia och Heart Aerospace har SAS, Bra och Northvolt med som partners i satsningen, som delfinansieras med 20 miljoner kronor av statliga Vinnova.
På Malmö Airport ska den fullskaliga modellen testas både för taxning och landning.
”Det är väldigt glädjande att Swedavia kan bidra med vår samlade kunskap och kompetens kring el- och batteridrivet flyg. Batteridrivet elflyg kommer att bidra till omställningen”, konstaterar John Nilsson, senior strateg för el- och vätgasflyg på Swedavia.
Fortsätter tappa
Mindre glädjande är att Malmö Airport, i en tid när flyget tar revansch efter pandemiåren, istället tappar passagerare.
I augusti passerade endast 120 000 passagerare flygplatsen. Det är 6 procent färre än i augusti 2022 och 34 procent färre än i augusti 2019.
Nu kommer dessutom beskedet att flygplatsen förlorar sex utlandslinjer när ungerska Wizz slutar flyga från Sturup.
De destinationer som då försvinner är Budapest, Bukarest, Nis, Katowice, Tuzla och Warszawa.
Kräftgång på Sturup
“Det är beklagligt, men det finns flera anledningar till neddragningarna”, säger flygplatschefen Karin Öhrström till Sydsvenskan.
Det innebär en fortsatt kräftgång för Malmö Airport som tidigare tappat flighterna till exempelvis Alicante, Amsterdam, London och Helsingfors.
Vill locka resenärer
Flera flygbolag undviker nu Malmö Airport vilket ställer till problem för Swedavia.
”Vi vill ju ha ett attraktivt utbud för att säkra tillgängligheten till internationell flygtrafik för sydsvenska resenärer”, säger Karin Öhrström.
Läs även:
Svenskt elflyg siktar på marknad med “tusentals plan”
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.