Dagens PS

Elbilar i riskzonen – okunskap leder till olyckor

Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF. (Foto: TT)
Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF. (Foto: TT)
Teknikdygnet
Teknikdygnet
Uppdaterad: 04 aug. 2020Publicerad: 04 aug. 2020

“När jag läser hur besiktningsföretag kontrollerar elfordon och upptäcker skador men låter fordonet passera som godkänt blir jag skrämd”.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Tekniken går så fort och allt för många besitter inte den kunskap som fordonsägare har rätt att förvänta sig. I DN kunde vi nyligen läsa: ”Batteriet på en Renault Zoe har fått två parallella skador. Bilen underkänns inte, men ägaren informerades”, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) i en föreläsning.

– En skada på ett litiumbatteri måste ovillkorligen kontrolleras av verkstadspersonal som är utbildade på elfordon. Tyvärr har vi exempel på elfordon som börjat brinna tre veckor efter att en skada uppstått på ett litiumbatteri. Vi i branschen som har rätt kompetens vet att ett skadat litiumbatteri innebär en överhängande risk och måste tas om hand omedelbart, eftersom en kortslutning kan leda till en häftig och mycket kraftfull brand, fortsätter han.

– Regelverket för fordonsbesiktning måste ses över omgående när det gäller fordonskontroll av elfordon. Idag har besiktningsteknikerna 3 till 15 veckors utbildning och det räcker inte, säger Bo Ericsson. Dessutom måste innehållet i utbildningen förändras och utökas för att möta den tekniska utvecklingen. När man startade med besiktningar på 60-talet var fordon enkla i sin konstruktion och då besiktningsföretag inte hade råd att anställa mekaniker, tog man fram egna utbildningar. Dessa utbildningar var väldigt bra och uppfyllde alla krav som fanns förr.

– Nu när vi får elfordon, metangas, vätgas och autonoma fordon med extremt högt teknik-innehåll måste utbildningarna och kraven totalt förändras för att möta fordonsägarnas förväntningar på kontroll, säger Bo Ericsson.

Hela fordonsbranschen genomgår en total förändring eftersom den tekniska utvecklingen går fort och ställer allt högre krav. SFVF har medverkat i ett stort Vinnova projekt med Volvo, Scania, RISE med flera, medverkar i arbetsgruppen hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och har startat Säkerhetsgruppen för fordon (SGF).

– Under hösten startar SFVF en landsomfattande resa för att föreläsa om elfordon och risker tillsammans med medverkande från SGF. Vi kommer föreläsa om hur man ska göra riskbedömningar inne och ute för att på ett säkert sätt hantera skadade elfordon. Vi kommer även föreläsa om andra branschrelaterade problem, bland annat om alla stölder som sker av fordon, i fordon, skadegörelse av fordon och nyckelstulna bilar som skapar onödiga kostnader för verkstäder och bilhandlare, för att inte tala om de juridiska konsekvenserna.

SFVF:s seminarier är av aldrig skådat slag och riktar sig till bildemonterare, verkstäder, bilhandlare, besiktningsföretag, kommuner med elfordon, statliga myndigheter med elfordon och andra aktörer som berörs av elfordon, avslutar Bo Ericsson.

Källa: Tesla utvecklar nytt högprestandabatteri

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]