Rupert Murdochs News Corp har skrivit ett treårigt avtal med Google, medan Facebook avstår uppgörelse. Mediekriget mellan traditionella medier och globala techjättar närmar sig upplösning.
Efter storaffär: Google och Facebook drar motsatt riktning
Mest läst i kategorin
Guldkantat avtal
Det tre-åriga avtalet mellan Google och News Corp, å andra sidan, omfattar mediejättens titlar utomlands, som Wall Street Journal, New York Post i USA och brittiska Times och The Sun. Avtalets värde uppskattas till hundratals miljoner kronor.
Joakim Jardenberg, internetpionjär och expert inom sociala medier, säger till Di att han ser Facebooks agerande som en logisk konsekvens av relationen mellan medier och Facebook.
Samtidigt är han förvånad att Facebook inte valde samma väg som Google.
”Facebooks väg är den som kräver mest energi, jämfört med att göra som Google och köpa sig fri från ett viktigt principiellt ställningstagande”, säger Joakim Jardenberg.
Hotar lämna EU
I en annan konflikt hotar Facebook att lämna EU, på grund av hur unionen kräver att jätten hanterar användardata.
Det som sker i medielandskapet just nu beskriver Thomas Mattsson, tidigare chefredaktör på Expressen och tillförordnad vd på Tidningsutgivarna, som “en oerhört dramatisk utveckling”.
“Tidningarna vill finnas på sociala medier, vår journalistik har stort värde för miljoner svenska användare – men det måste råda en bättre balans”, säger han och klargör att “ett internet utan nyheter är ett sämre internet.”
Läs mer: Google satsar på svensk teknikprofil
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.