Dagens PS

Efter magplasket – Sonos lovar bot och bättring

Sonos vd Patrick Spence lovar bot och bättring. Han presenterar en rad förändringar som tagits fram efter fadäsen med deras kraschade app. (Foto: Sonos)
Sonos vd Patrick Spence lovar bot och bättring. Han presenterar en rad förändringar som tagits fram efter fadäsen med deras kraschade app. (Foto: Sonos)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 02 okt. 2024Publicerad: 02 okt. 2024

Sonos, känt för sina trådlösa ljudsystem, har nyligen genomfört en intern utredning efter en misslyckad app-uppdatering i maj. Nu presenterar de sju åtgärder för att försöka återvinna kundernas förtroende.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vd:n Patrick Spence erkänner att lanseringen av den nya appen inte gick som planerat.

“Vi har gjort misstag”, säger han.

“Men nu har vi analyserat vad som gick fel och vidtar åtgärder för att bli det älskade varumärke vi en gång var.”

Fokus på kundupplevelsen

För att undvika framtida problem lovar Sonos att fokusera stenhårt på kundupplevelsen.

De ska höja ribban för kvalitetskraven och införa grundligare tester innan lansering. Vilket kanske borde vara en hygienfaktor från början.

Dessutom ska större uppdateringar ske gradvis i framtiden, så att kunderna kan vänja sig och ge feedback.

ANNONS

Senaste nytt

Ökad transparens

En ny roll som “kvalitetsombudsman” inrättas också. Ombudsmannen ska bevaka kundupplevelsen och rapportera till ledningen två gånger per år.

ANNONS

Utöver detta ska Sonos förlänga garantin på sina hemmabio- och plugin-högtalare med ett år.

Regelbundna uppdateringar

För att visa att de menar allvar kommer Sonos även att släppa app-uppdateringar varannan till var fjärde vecka.

De skapar även ett kundråd som ska ge feedback på produkter och mjukvara innan de lanseras.

Som ett tecken på sitt engagemang avstår hela ledningsgruppen från sina bonusar för räkenskapsåret 2024-2025, om de inte lyckas förbättra appens kvalitet och återuppbygga kundernas förtroende.

Återhämtning pågår

Sedan maj har Sonos arbetat intensivt med att åtgärda problemen. De släpper nya app-uppdateringar ungefär varannan vecka och har återinfört över 80 procent av funktionerna som försvann. Inom de närmaste veckorna räknar de med att ha återställt nästan 100 procent.

“Vi har gjort framsteg med att åtgärda många av problemen, och dessa nya åtaganden kommer att driva oss att komma ur denna period med ett ännu starkare engagemang för kvalitet”, säger Spence.

Vad säger vi? Kan vi förlåta och gå vidare?

ANNONS

De flesta tror mobilen tjuvlyssnar

Var fjärde man född på 2000-talet har varit utsatt för näthat och sex av tio tror deras mobil tjuvlyssnar på dem, enligt Internetstiftelsen.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS