Sonos, känt för sina trådlösa ljudsystem, har nyligen genomfört en intern utredning efter en misslyckad app-uppdatering i maj. Nu presenterar de sju åtgärder för att försöka återvinna kundernas förtroende.
Efter magplasket – Sonos lovar bot och bättring
Mest läst i kategorin
Vd:n Patrick Spence erkänner att lanseringen av den nya appen inte gick som planerat.
“Vi har gjort misstag”, säger han.
“Men nu har vi analyserat vad som gick fel och vidtar åtgärder för att bli det älskade varumärke vi en gång var.”
Fokus på kundupplevelsen
För att undvika framtida problem lovar Sonos att fokusera stenhårt på kundupplevelsen.
De ska höja ribban för kvalitetskraven och införa grundligare tester innan lansering. Vilket kanske borde vara en hygienfaktor från början.
Dessutom ska större uppdateringar ske gradvis i framtiden, så att kunderna kan vänja sig och ge feedback.
Senaste nytt
Ökad transparens
En ny roll som “kvalitetsombudsman” inrättas också. Ombudsmannen ska bevaka kundupplevelsen och rapportera till ledningen två gånger per år.
Utöver detta ska Sonos förlänga garantin på sina hemmabio- och plugin-högtalare med ett år.
Regelbundna uppdateringar
För att visa att de menar allvar kommer Sonos även att släppa app-uppdateringar varannan till var fjärde vecka.
De skapar även ett kundråd som ska ge feedback på produkter och mjukvara innan de lanseras.
Som ett tecken på sitt engagemang avstår hela ledningsgruppen från sina bonusar för räkenskapsåret 2024-2025, om de inte lyckas förbättra appens kvalitet och återuppbygga kundernas förtroende.
Återhämtning pågår
Sedan maj har Sonos arbetat intensivt med att åtgärda problemen. De släpper nya app-uppdateringar ungefär varannan vecka och har återinfört över 80 procent av funktionerna som försvann. Inom de närmaste veckorna räknar de med att ha återställt nästan 100 procent.
“Vi har gjort framsteg med att åtgärda många av problemen, och dessa nya åtaganden kommer att driva oss att komma ur denna period med ett ännu starkare engagemang för kvalitet”, säger Spence.
Vad säger vi? Kan vi förlåta och gå vidare?
De flesta tror mobilen tjuvlyssnar
Var fjärde man född på 2000-talet har varit utsatt för näthat och sex av tio tror deras mobil tjuvlyssnar på dem, enligt Internetstiftelsen.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Senaste nytt
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.