Förra veckan drabbades världen av en teknikstorm utan dess like. En bugg i CrowdStrikes system lamslog allt från flygbolag till banker. Som plåster på såren har CrowdStrike delat ut en liten kompensation till sina tredjepartsleverantörer.
Efter kraschen: CrowdStrike kompenserar – med snabbmat
Mest läst i kategorin
Förra veckan var ingen vanlig vecka i techvärlden. En bugg i CrowdStrikes mjukvara skickade chockvågor genom branschen och lämnade stora företag som Delta Airlines, banker och TV-kanaler i kaos.
Företagens it-system gick på knäna, och kunderna var allt annat än nöjda.
För de tredjepartsleverantörer som säljer och supportar CrowdStrikes programvara har den senaste veckan varit en mardröm med missnöjda kunder och komplexa reparationer.
CrowdStrikes svar?
Ett Uber Eats-presentkort på 10 dollar.
“Som en pizza på kontoret”
Nyheten om presentkortet har enligt CNN spridit sig som en löpeld på sociala medier och väckt många starka – och ilskna – känslor.
Många har jämfört det med en klassisk “pizza på kontoret”-gest från chefen när arbetsbelastningen skjuter i taket.
Problemet?
Lite ost och en skiva pepperoni betalar inte räkningarna.
“Kan 10 dollar på Uber Eats ens köpa något?”, undrar flera användare.
Senaste nytt
Mer it-strul
Historien slutar dessvärre inte där. Det visade sig nämligen snart att många presentkort inte fungerade.
Anledningen?
Uber hade flaggat dem som bedrägeri på grund av “hög användning”.
Detta ledde till misstankar om att hela situationen var en bluff, trots att CrowdStrike försäkrade att koderna var legitima.
Kunderna får vänta
Medan leverantörerna åtminstone fått sig en liten kompensation, är det fortfarande oklart vad CrowdStrike tänker göra för sina drabbade kunder.
Enligt en analys från Parametrix kan störningen ha kostat Fortune 500-företag upp till 5,4 miljarder dollar i förlorade intäkter och bruttoresultat.
CrowdStrike har bett om ursäkt, men någon ekonomisk kompensation har inte utlovats.
Juridiska krav och potentiella stämningar hänger dock som ett mörkt moln över företagets huvudkontor.
Läs också:
Kundstorm mot mobiloperatör – höjda priser utan varning. Dagens PS
Riskerar böter på 8 miljoner – per dag. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.