Dagens PS

Disketter hotar San Franciscos tunnelbana

Tro det eller ej men San Fransiscos tunnelbanesystem drivs av disketter och föråldrade modem. (Foto: Getty Images)
Tro det eller ej men San Fransiscos tunnelbanesystem drivs av disketter och föråldrade modem. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 24 okt. 2024Publicerad: 24 okt. 2024

Man kan knappt tro det. Tunnelbanesystemet i San Fransisco drivs av tre disketter och gamla modem, än i dag.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Muni Metros automatiska tågkontrollsystem, ATCS, har använt sig av disketter sedan 1998. Inte mindre än tre disketter krävs dagligen för att ladda DOS-programvaran som styr de centrala servrarna.

När ett tåg kör in i tunnelbanesystemet ansluts dess dator till kontrollsystemet för automatisk körning. När tåget lämnar tunnelbanan återgår det till manuell styrning, skriver San Fransisco Chronicle.

Covid bakom

SFMTA planerade att byta ut systemet redan 2018, med målet att vara diskettfria 2028. Covid-19pandemin orsakade dock 18 månaders förseningar.

Den 15 oktober tog SFMTA ett viktigt steg genom att godkänna ett kontrakt med Hitachi Rail, som ska implementera ett nytt tågkontrollsystem.

Hitachis teknik används redan i tågsystem i över 50 länder. Kontraktet är värt 2,3 miljarder kronor och inkluderar 20-25 års support.

Läs också: USA går om Europa – snabbast växande ekonomin. Realtid.

ANNONS

Senaste nytt

Fem generationers tekniksprång

Det nya systemet är fem generationer mer avancerat än det nuvarande. Det gamla systemet konstruerades för att hålla i 25 år, vilket innebär att dess livslängd egentligen upphörde 2023.

ANNONS

Det fungerar visserligen, men risken för dataförlust och svårigheterna att upprätthålla gammal programmeringsexpertis har påskyndat beslutet att uppgradera.

Kablarna långsammare

Utöver disketterna behöver Muni Metro fler uppgraderingar. SFMTA planerar att investera totalt 7,5 miljarder kronor i en omfattande översyn av tunnelbanans kontrollsystem.

Detta inkluderar att ersätta det gamla kabelsystemet som används för att skicka data.

Kablarna är ett mer akut problem än disketterna. De är ömtåliga och har lägre bandbredd än ett gammalt modem.

Läs också: Leif GW Persson: Jag är för bra för På spåret. News 55

Planen är att Hitachi ska ersätta kablarna med ett nytt kommunikationssystem som använder Wi-Fi och mobilsignaler för att spåra tåg år 2028.

SFMTA:s långsamma övergång från disketter kan tillskrivas flera faktorer, bland annat budgetbegränsningar och komplexiteten i att modernisera kritiska system.

Framtiden: Så ska AI göra toaletten smartare

Hälsoprylar finns det gott om, men en kamera i toaletten som analyserar vad som finns där är kanske inte det första du tänker på. Glöm stegräknare och

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS