Blir AI-funktioner i din mobiltelefon? Vi ställde fem frågor till Anders Elmby, som är Nordenchef för mobildivisionen på världens största mobiltelefontillverkare Samsung.
"Varannan svensk vill ha AI-funktioner som underlättar vardagen"
Namn: Anders Elmby
Titel: Nordenchef för Samsungs mobildivision
Bakgrund: Nordenchef för Samsungs mobildivision sedan tre år tillbaka, dessförinnan 20 år i olika seniora ledarroller hos Tele2 samt Elgiganten.
Aktuell: Med en strid ström av produkter centrerade kring generativ AI – med fokus på mobilitet, lifestyle och hälsa.
1. Enligt data från Canalys levererade Samsung flest mobiltelefoner av alla tillverkare i världen under det andra kvartalet 2024 – igen. Hur är läget där uppe på toppen?
“Det är glädjande att kunderna uppskattar våra mobila produkter – vilket också visar sig i försäljningssiffrorna. Det har varit ett intensivt kvartal med mycket fokus på de generativa AI-funktioner under samlingsnamnet Galaxy AI som vi lanserade i början på 2024. Vi på Samsung vill alltid skapa innovativa lösningar som möter användarnas behov och det är något som vi har lyckats särskilt bra med på senare tid. Det är en spännande tillväxtresa vi befinner oss på just nu och som förhoppningsvis leder till att vi kan erbjuda fler och kraftfullare mobila AI-lösningar till våra användare framöver.”
2. Stämmer det även för Norden och Sverige, är ni störst här också? Vad ser ni för trender på den svenska marknaden?
“Vi är en av de större aktörerna i både Sverige och i Norden. När det kommer till trender ser vi att den mobila AI-trenden kommer att öka där fler konsumenter efterfrågar funktioner som förenklar och förbättrar vardagen. Det är också varit hett med olika formfaktorer på senare tid där många till exempel vill ha vikbara produkter. Därtill menar vi att ekosystemet av elektronikprodukter utökas mer och mer, där mobilen blir som en styrhubb för det smarta hemmet.”
3. Samtidigt har Samsung gått tungt i år på börsen i Sydkorea, minus 23 procent. Vad beror det på tror du, och är det något som påverkar verksamheten här i vår del av världen?
“Vi på Samsung ser positivt på den nordiska mobilmarknaden. På vilka premisser marknaden värderar bolaget från en tid till en annan vill jag ogärna spekulera kring.”
4. Vad är din bästa pitch; varför ska läsaren köpa en telefon från Samsung istället för exempelvis från amerikanska Apple eller kinesiska Xiaomi?
“Det finns en uppsjö olika anledningar, allt ifrån vår industriella design till användarupplevelsen av produkterna via gränssnittet One UI och Galaxy AI. Men när jag får frågan kring vad som är den viktigaste särskiljande faktorn och anledningen till att jag rekommenderar våra mobila produkter är det våra unika lösningar kring säkerhet och personlig integritet i vårt ekosystem i unik kombination med öppenhet och kompatibilitet med tjänster och lösningar från tredje part som väger tyngst. Med en Galaxy i handen kan du alltid känna dig trygg med att säkerhet och kundupplevelse i harmoni med varandra kommer i första rummet. Dessutom visar en ny undersökning gjord av oss på Samsung och Opinium att varannan svensk vill ha AI-funktioner som underlättar vardagen. Som en av ledarna inom mobilbranschen kan vi erbjuda telefoner med flertalet AI-funktioner som effektiviserar och ökar produktiviteten för våra användare.”
5. Vad använder du själv för mobiltelefon?
“Jag använder en av våra senaste vikbara telefonmodeller – Galaxy Fold6. Det är den ultimata kombinationen av smidighet och produktivitet som gör den modellen mer intressant för mig jämfört med våra övriga modeller. Oavsett om jag ska ha telefonen med mig under en löprunda – eller behöver sköta mitt arbete via mobilen från flygstolen – så är den det perfekta alternativet.”
Läs även: Samsung uppvaktar Nokia – kan bli affär (Dagens PS)
Läs även: Din mobilkamera – en spion i fickan? (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.