Google genomför en stor förändring i sin söktjänst med hjälp av AI-teknik. Samtidigt undersöker techjätten möjligheterna att använda kärnkraft för att driva elslukande datacenter.
Google satsar på AI – som ska drivas med kärnkraft
Google förbereder en stor förändring av sin söktjänst genom att integrera generativ AI och använda sina Gemini AI-modeller för att förbättra användarupplevelsen, skriver Business Insider.
“Dramatisk förändring”
Företagets nya AI-baserade söktjänst, som tidigare haft en svajig start, är nu redo att förändra hur användare interagerar med sökmotorn, både hur resultaten visas och hur användare ställer Google-frågor.
Enligt Business Insider kommer söksidan att omorganiseras och ge en mer dynamisk upplevelse, där AI-grupperade resultat, videor och länkar från forum som Reddit och Quora flyttas till toppen av sidan.
“Ur ett användarperspektiv är detta en ganska dramatisk förändring från var vi befann oss tidigare”, säger Rhiannon Bell, vice vd för användarupplevelse på Google Sök, enligt tidningen.
Först på mobiler
I nuläget ser Google denna nya söksida som användbar endast för mer öppna frågor som AI-översikterna inte kan svara direkt på. Därför kommer den till en början bara att aktiveras när användare söker efter receptidéer – men det finns planer på att lansera den för andra ämnen över tid.
Den nya söksidan kommer att vara tillgänglig endast på mobiler för tillfället, men det finns alla skäl att förvänta sig att detta blir standardupplevelsen på både mobiler och datorer i framtiden.
Naturligtvis väcker detta frågor om hur Googles sökrankning – en ständigt förändrad och svårfångad algoritm – kommer att fungera med dessa nya format, skriver Business Insider.
SEO-experter och publicister har kämpat för att förstå Googles AI-översikter, och dessa ytterligare förändringar kommer att ge upphov till fler frågor om hur webbplatser får synlighet i den generativa AI-eran.
Shoppingfunktioner
Google kommer även att förstärka sina shoppingfunktioner för Lens.
Funktionen kommer nu att ge mer information när man söker efter ett objekt, till exempel recensioner och prisjämförelser mellan återförsäljare.
”I dag är 20 procent av alla Google Lens-sökningar faktiskt shoppingrelaterade, vilket är ganska intressant”, säger Lou Wang, produktchef för Lens.
Google tittar på kärnkraft som lösning
En annan fråga som är högaktuell för Google är det ökande behovet av hållbara energilösningar för att driva sina AI-datacenter, som kräver enorm mängd energi.
I en intervju med Nikkei Asia avslöjade Googles vd Sundar Pichai att företaget överväger att använda kärnkraft som en del av sin strategi för att nå netto-nollutsläpp till år 2030, återger Business Insider.
Google har redan investerat stort i ren energi, men med den växande skalan av AI-investeringar har energibehovet ökat.
Amazon och Microsoft redo
Kärnkraft kan vara avgörande för att kunna driva gigantiska, elslukande datacenter i framtiden.
Detta är något som de andra techjättarna Amazon och Microsoft också undersökt och de har redan tecknat avtal med kärnkraftverk.
I mars undertecknade Amazon ett avtal värt 650 miljoner dollar för att köpa elektricitet från kärnkraftverket Susquehanna, enligt Financial Times, återger Business Insider.
I september, skrev Microsoft under ett 20-årigt avtal om att köpa energi från Pennsylvania’s Three Mile Island kärnkraftverk, enligt ett uttalande från anläggningens ägare, Constellation Energy.
Reaktorn, som stängdes ner 2019, planeras att återstartas 2028.
Läs också:
Google betalade 27 miljarder för att få tillbaka anställd. Dagens PS
Googles nya AI-trick: Ger dina anteckningar liv. Dagens PS
Google vinner över EU – duckar miljardböter. Dagens PS
Reporter på Dagens PS via nyhetsbyrån Finwire.
Reporter på Dagens PS via nyhetsbyrån Finwire.