Appar och dejtinggsidor har blivit en självklarhet i våra kärleksliv 2024. Men hur hamnade vi här? När blev kärleken digital?
Dejtingens digitala resa: Så tog appar över våra kärleksliv
Mest läst i kategorin
Enligt rapporten Svenskarna och internet har mer än var fjärde svensk nätdejtat under det senaste året. Det är främst den yngre generationen som är aktiv på apparna, vilket talar för att trenden ska hålla i sig.
Digital dejting har framför allt under de senaste 20 åren ritat om kartan för hur vi träffas.
“Den stora förändringen, och en viktig anledning till att det har blivit så stort, är att nätdejting gör dejting mycket mer privat. Dejtingen flyttar in i hemmet, i stället för att den första kontakten med någon äger rum på en offentlig plats tar man kontakt hemifrån” säger forskaren Marie Bergström till Forskning.se.
Hur hamnade vi här?
Kärleksliv genom ett frågeformulär
Den första stora tjänsten, som byggdes av studenter på Harvard, blev grunden till en trend som förändrade hur vi träffar nya partners för alltid.
Från att söka en livskamrat genom våra sociala nätverk kunde vi plötsligt hitta långt många fler potentiella partners, skriver CNN.
“Det finns en ständig debatt om huruvida apparna har sprungit ur social förändring eller om det är apparna i sig som har orsakat förändringen. Det korrekta svaret verkar vara att både och hände”, säger Luke Brunning som tillsammans med Natasha McKeever är chef vid Centre for Lov, Sex and Relationships på universitetet i Leeds.
Senaste nytt
Så funkade den första dejtingtjänsten
Den äldsta varianten av digital dejting fungerade ungefär så här: Användaren fyllde i ett formulär från Operation Match där de svarade på frågor om sig själva. Det kostade dem tre dollar. Därefter fick du tillbaka fem potentiella matchningar och deras telefonnummer.
Sen var det bara att ringa om du ville ge det en chans.
60 år senare är teknologin bakom digital dejting mer sofistikerad. Kanske även fokuserad på lite annat än att träffa rätt person.
Framför allt har dejting blivit en miljardindustri som tjänar pengar på prenumerationer, superlikes och reklamintäkter.
Operation Match inspirerade utvecklingen som ledde fram till dagens svajpande.
Tekniken som förändrade (förstörde?) våra kärleksliv
Statistik visar att tre av tio amerikaner har använt dejtingappar, men Natasha McKeever är osäker på om huvudsyftet fortfarande är att hjälpa användarna hitta kärleken.
“Jag tror att de flesta är medvetna om att de stora företagen har finansiella incitament att behålla oss på apparna. Vi påverkas på sett som vi inte känner till, vi förstår helt enkelt inte hur de fungerar.”
Hennes kollega Brunning tillägger:
“Det skulle kunna bli så att nya aktörer försöker kapitalisera på det genom att ta fram appar som faktiskt är mer hjälpsamma och som är öppna med hur deras algoritmern är avsedda att fungera.”
För även om apparna inte tillgodoser det behovet, törstar många fortfarande efter verkliga och djupa relationer.
Läs även: De flesta tror mobilen tjuvlyssnar. Dagens PS
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.