Flera projekt arbetar på olika håll med att ta fram luftskepp, både för gods och för passagerare, H2 Clipper vill fylla sitt luftskepp med vätgas.
De vill ha luftskepp med vätgas
Mest läst i kategorin
Startupbolaget H2 Clipper, baserat i Kalifornien, USA, jobbar med ett luftskepp som ska fyllas med brandfarlig vätgas i stället för med det säkrare alternativet helium. Muhammad Shakeel Ahmad forskar på vätgasteknik vid University of Malaya och han anser att vätgas kan behövas om vi ska kunna skapa utsläppsfria transporter. Det skriver Ny Teknik.
År 1937 exploderade det tyska luftskeppet Hindenburg i New Jersey, 200 000 kubikmeter vätgas gav luftskeppet en lyftkraft på 230 ton. Utgår man från att grundkonstruktionen väger mellan 10 och 15 ton, skulle ett liknande luftskepp endast behöva 5 till 10 procent vätgas för att få bärkraft.
Kan ta mer last än lastflygplan
H2 Clipper menar att deras luftskepp skulle kunna ta en last som är 8 till 10 gånger större än vad ett konventionellt lastflygplan kan ta på en sträcka på upp till 965 mil, detta till 25 procent av kostnaden.
Bolagets luftskepp har ett lastutrymme på 7 500 kubikmeter och sägs kunna ta en last på 150 ton i hastigheter på upp till 280 kilometer i timmen. Med hjälp av solceller på luftskeppets utsida kan det tillverka sin egen vätgas. Fyra sidmonterade propeller och en propeller i aktern som får el från bränsleceller driver luftskeppet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.