Sociala medier är samhällets nya maktfaktor, och nu finns listan på årets mäktigaste i Sverige. Vi listar de fem mäktigaste på de populäraste digitala kanalerna, och avslöjar vem som är Sveriges mäktigaste, alla kategorier.
De är årets mäktigaste på sociala medier – se listan
Mest läst i kategorin
Sociala medier tar över som plattform för mediemakt, och en gång om året kommer Medieakademins Maktbarometer. De största svenska kontona på Instagram, Facebook, Twitter och Youtube finns på listan, och från och med i år också TikTok.
Karta över digital makt
Medieakademin kallar sin sammanställning för karta. I mätningarna gör man inte skillnad på om det handlar om en person, ett företag eller en organisation. Och ordet “makt” refererar i sammanhanget till de digitala makthavarnas räckvidd och möjlighet att sätta agendan – att påverka sina följare, helt enkelt.
Påverkar samhället
“Maktbarometern är kort sagt en karta över hur ny mediemakt omfördelas till och bland nya aktörer, som i sin tur kan använda sin makt för att underhålla, provocera eller styra”, skriver Medieakademin. “Oavsett vad de gör kommer de sannolikt att påverka dig och samhället.”
Den data som ligger till grund för årets Maktbarometer kommer från perioden 1 augusti 2021 till 1 augusti 2022.
Mäktigast på Twitter:
Twitterlistan bygger på hur många svenska följare ett konto har, hur många svenska gillamakeringar man får och hur många svenska retweets en tweet får. Runt nio procent av svenskarna använder Twitter varje vecka, och det är fler män än kvinnor.
1. Carl Bildt
2. Hanif Bali
3. Ebba Busch
4. Ivar Arpi
5. Viktor Barth-Kron
Mäktigast på Instagram:
När det gäller Instagram mäter man antalet svenska följare, svenska kommentarer och gillamarkeringar. Eftersom Meta inte lämnar ut data om interaktioner kring händelser eller reels ingår inte det i mätningarna. 54 procent av svenskarna använder Instagram varje vecka, och här är det kvinnorna som är flest.
1. Joakim Lundell
2. Lucas Simonsson
3. Situationer
4. Sveriges roligaste barn
5. Therése Lindgren
Mäktigast på Youtube
Här mäter Medieakademin kanalernas svenska visningar, gillamarkeringar och kommentarer, delat med antalet videor under året. 56 procent av svenskarna använder Youtube varje vecka, och här är männen i stor majoritet.
1. Familjen Lundell
2. IJustWannaBeCool2
3. Therése Lindgren
4. Sampev2
5. Uppdrag: Mat
Mäktigast på Facebook
Här mäter man svenska delningar, gillamarkeringar och kommentarer. Eftersom antalet följare får mindre och mindre relevans ingår det inte i Medieakademins mätning. 62 procent av svenskarna använder Facebook varje vecka, och också här är det fler män än kvinnor.
1. Sverigedemokraterna
2. The typical jag
3. Jimmie Åkesson
4. Joakim Lamotte
5. Newsner
Mäktigast på TikTok
På TikTok mäter man antal visningar, delningar, gillamarkeringar och kommentarer. Inte heller är antal följare relevant.
1. Emil Henrohn
2. Kevin Bang
3. Vad är problemet?
4. Sam Pettersson
5. John Hedin
Årets makthavare utsedd
För att kunna utse den allra mäktigaste på sociala medier ger Medieakademin varje placering på listorna ett procentuellt värde. Det utgår ifrån hur många besök respektive plattform har varje vecka. Sedan viktar man samman placeringarna, och har man då flera plattformar med många besökare blir det höga poäng.
1. Jocke och Jonna
2. Sverigedemokraterna
3. JLC
4.Therése Lindgren
5. IJustWantToBeCool
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.