När människor lägger mindre tid på sociala medier-appar, måste techjättarna ta till drastiska metoder för att locka tillbaka dig till plattformarna.
Därför är apparna tjatigare än vanligt
Mest läst i kategorin
Man kan nog lugnt säga att sociala mediers storhetstid sedan länge är förbi.
Techjättar som Meta och Snap vet det här också. De ser ju att användarna lägger allt mindre tid där.
Därför har de ändrat i sina algoritmer, så att du ska du få ännu fler push-notiser från appar som Facebook, Snapchat och Instagram.
Läs mer: Zuckerberg grillades i senaten: “Blod på dina händer” Dagens PS
Målet: Tjäna mer pengar
Genom att låta personliga och brådskande hoppas apparna kunna sno av din tid – och tjäna mer i annonsintäkter.
Så här kan det låta: “En vän har lagt upp en story.”
Eller: “Folk reagerar på ett viralt inlägg.”
Hur lockande känns det?
Senaste nytt
“Planterar ett frö”
Vissa experter tror att apparnas nya notisstrategier kommer leda till mer interaktion från användarna – men också väcka irritation.
“De planterar ett frö. Även om du inte agerar på varje notis, viskar de subtilt till dig”, säger Jay Baer på konsultfirman Convince and Convert till Wall Street Journal.
Ett sätt att minska på det digitala bruset är att helt sonika radera apparna eller stänga av deras push-notiser.
Bryr du dig fortfarande om plattformarna finns det andra knep för att skräddarsy din upplevelse.
Läs mer: Fler åtal mot Tiktok – då inför appen smygändring Dagens PS
Så här kan du göra
På Facebook kan du stänga av notiser från specifika konton eller kategorier.
Instagram låter dig anpassa vilka typer av notiser som du får. Samma gäller för plattformen X.
Linkedin och Snapchat har också inställningar för notiser.
Bevisat: Sociala medier försämrar din hälsa
Sociala medier har betydelse för vår självkänsla och hälsa. Nu visar en ny svensk studie hur skärmtid påverkar vårt välbefinnande.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.