Dagens PS

Därför är AI mindre populärt bland kvinnor

AI
(Foto: Pexels).
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist
Uppdaterad: 02 nov. 2023Publicerad: 02 nov. 2023

Kvinnor använder inte AI-verktyg som ChatGPT lika ofta som män, och det finns flera anledningar till detta, menar experter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

AI är hetare än någonsin, tack vare verktyg som ChatGPT. Men alla är inte lika förtjusta vid den nya tekniken.

Enligt en undersökning från jobbsajten Flexjobs använder 54 procent av männen AI i sitt jobb eller på fritiden. Det kan jämföras med endast 35 procent bland kvinnorna.

Rädsla för ny teknik

Jodie Cook, expert inom AI, tror att det beror på att det finns en större teknikrädsla hos kvinnor än hos män.

“Även om många verktyg inte kräver någon större teknisk färdighet, kommer kvinnor inte att vilja experimentera med dem om de inte upplever sig själva som tekniskt kunniga”, säger hon till BBC.

“AI känns fortfarande lite som science fiction, och i media och inom populärkulturen tenderar science fiction att marknadsföras mot män”, tillägger hon.

Sämre självförtroende

Enligt psykologen Lee Chambers handlar det om att kvinnor generellt har sämre självförtroende än män. Kvinnor tenderar att vilja lära sig och vara pålästa om något innan de testar det.

“Medan män generellt sett gärna testar nya saker trots att de inte har så mycket kunskap om det”, säger han till BBC.

ANNONS

Kvinnor kan också i högre utsträckning oroa sig för att få sin kompetens ifrågasatt om de använder AI-verktyg, menar han.

Enligt de kvinnor som BBC talat med tycks det finnas en ovilja att använda AI, framför allt på grund av att verktygen som finns i dag har flera brister och inte kan ersätta mänsklig kompetens.

Läs även: Kvinnor skräms bort av grabbig techbransch

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]