Att åka taxi utan förare är en rafflande upplevelse för de flesta. För tillverkaren blir det säkerligen ännu roligare när taxin faktiskt blir lönsam.
Då ska Baidus robottaxi gå med vinst
Mest läst i kategorin
Snart är det dags, meddelade den kinesiska teknikjätten Baidu under onsdagen.
Nästa år förväntas nämligen deras robottaxi Apollo Go att bli lönsam.
Det går bra nu
Visst har Baidu haft sina motgångar.
Bland annat stormade det en del kring företagets PR-chef som spred giftig arbetskultur på TikTok.
Men nu tycks allt vara i sin ordning igen.
Redan 2021 fick Baidu tillstånd att börja ta betalt för resor i en stadsdel i Peking.
Sedan dess har Apollo Go expanderat kraftigt och i slutet av 2023 genomförde de omkring 839 000 resor, enligt CNBC.
Senaste nytt
Ny generation robottaxi
För att ytterligare stärka sin position meddelade Baidu också lanseringen av deras nya robottaxi. Den kommer att kosta cirka 200 000 yuan, motsvarande 28 169 dollar – vilket är mindre än hälften av kostnaden för den tidigare generationen.
Planen är att introducera runt tusen stycken av dessa nya fordon i staden Wuhan under året.
Så ska de gå med vinst
Medan de flesta av Baidus bilar fortfarande har en mänsklig säkerhetsförare ombord, har Peking sedan september 2023 gett Baidu och start-upen Pony.ai tillstånd att ta betalt för resor utan någon personal i bilen.
Under fjärde kvartalet var 45 procent av resorna i Wuhan helt förarlösa, en ökning från 40 procent kvartalet innan.
Genom att minska arbetskostnaderna per resa och göra fordonen billigare närmar sig Baidu nu sitt mål om lönsamhet år 2025.
Andra är skeptiska
Medan Baidu siktar på lönsamhet, förbereder rivalen Pony.ai en börsnotering utanför Kina.
Andra inom bilindustrin är dock mer skeptiska till robottaxins framtid.
Xpengs vice ordförande Brian Gu meddelade nyligen att han inte förväntar sig att robottaxibilar kommer att bli en verklig affärsverksamhet på åtminstone fem år.
Nonsens, om man frågar Baidu.
Läs också:
Baidu ljusglimt i Kinas mörker. Dagens PS
Robotchefen: Då kan vi ha robotar i våra hem. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.