Dagens PS

Cowi:s nya tågdepå ersätter den i Köpenhamn

depa
Den nya depån i Hässleholm har 36 påställningsplatser. (Foto: Cowi)
Teknikdygnet
Teknikdygnet
Uppdaterad: 20 maj 2020Publicerad: 20 maj 2020

Cowi inviger nu en ny tågdepå i Hässleholm. I depån ska Öresundstågens fordon kunna få service, repareras och tvättas. Det gör att de svenska tågen slipper åka till Köpenhamn. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Cowi skriver om projektet i ett pressmeddelande.

Nu är den nya toppmoderna tågdepån utanför Hässleholm klar. Depån är en anläggning för service, reparation, städning och tvätt av de svenska Öresundstågen. COWI har, på uppdrag av Region Skåne, ansvarat för projektering av alla markarbeten vid depån.

“För den tågfrälste är detta som en dröm, det finns så många spår in till depån. På COWI har vi arbetat med allting som är utanför byggnaderna – alla vägar, järnvägar och underhållssystem. Det har varit ett oerhört roligt projekt att arbeta med”, säger Erik Gotthardsson, uppdragsledare på COWI.

Idag körs Öresundstågen till Köpenhamn för underhåll. Den nya anläggningen i Kärråkra utanför Hässleholm ska skapa större flexibilitet, spara tid och bidra till ett kostnadseffektivt underhåll av de 111 svenska Öresundstågen. I Hässleholm får depån ett strategiskt bra läge eftersom staden är en knutpunkt för tåg i södra Sverige.

Tågtrafiken ska fungera smidigare

Med en depå för service av tågen i Sverige istället för i Danmark ska Skånes infrastrukturkapacitet stärkas och tågtrafiken fungera smidigare. Depån är tänkt att förkorta servicetiden för tågen avsevärt och fler vagnar kommer att finnas ute i trafik, vilket bidrar till att trängseln på populära avgångar minskar. Dessutom kommer den ge 150 fler jobb i Hässleholm. Tågdepån invigs i slutet av maj.

“För Region Skåne är det ett unikt byggprojekt eftersom vår kärnverksamhet vanligtvis är att bygga sjukhus. Depån kommer få en stor betydelse för kollektivtrafiken i södra Sverige och förhoppningsvis kommer resenärerna uppleva en förbättrad tågtrafik”, säger Peter Tjörnhagen, huvudprojektledare för Hässleholmsdepån på Region Skåne.

Området för depån är 22 hektar och bestod tidigare av skog och åker. Anläggningen har 41 växlar, rymmer närmare en mil järnvägsspår och har plats för cirka 50 tåg samtidigt, vilket gör den till en av de mest effektiva tågdepåerna i Europa.

COWI har ansvarat för projektering av program- & systemhandling, förfrågningsunderlag och bygghandling för alla markarbeten, och har bidragit med kompetens inom VA, kanalisation, mark, geoteknik, hydrogeologi, väg, miljö och kulturmiljö. COWI har även bistått med projekteringsledning.

ANNONS

Från den 1 juni kommer inflyttningsperioden börja och trafikstart för tågen in i depån är i december 2020.

Fakta om Hässleholmsdepån

  • Omfattar 22 hektar mark.
  • Fyra byggnader med en sammanlagd storlek på 26 000 kvadratmeter.
  • Ca 10 kilometer spår och 41 växlar på depåområdet.
  • 1,5 miljarder i totalkostnad.
  • Ska serva Öresundståg och ersätter dagens verkstad utanför Köpenhamn. Depån kan även ta emot pågatåg.
  • 36 uppställningsplatser, varav 18 platser har plattform samt möjlighet för vattentryckning & fekaliehantering.
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]