AI har inte samma tankar om könsfördelning som toppskiktet på Chanel. När modejätten, vars anställda mestadels är kvinnor, ville testa hur ledarskapet såg ut i ChatGPT blev resultatet män i omoderna kostymer.
Chanel-chefen sågar AI: "Kom igen – är det här allt?"
Mest läst i kategorin
Det franska modehuset Chanel styrs av kvinnor, har mestadels kvinnliga anställda, och vänder sig till en majoritet av kvinnliga konsumenter.
Trots det anser AI att bolaget är mansdominerat.
Männen som styr modejätten har dessutom ingen koll på trender och mode, enligt ChatGPT.
Män i kostym
Chatboten fick nyligen uppdraget att visa hur ledarskapsteamet inom Chanel ser ut och presenterade då en skara män i kostym.
Underkänt betyg, menar den kvinnliga Chanel-vd:n Leena Nair.
“Det var ett team som till 100 procent bestod av män, inte ens i trendiga kläder,” säger Nair enligt Fortune.
“Kom igen, är det här allt det kan erbjuda?”
Senaste nytt
Män experter – kvinnor vackra?
Det är inte första gången ChatGPT är i blåsväder när det gäller könen.
AI-verktyget har tidigare hellre velat beskriva män som “experter” och ge kvinnor roller inom “skönhet”.
En talesperson för OpenAI uppger dock till Fortune att man arbetar hårt med att att försöka få sin chatbot att bli mer öppen inför könsrollerna.
“Vi arbetar kontinuerligt med våra modeller för att minska partiskheten.”
Som vd för Chanel vill Leena Nair se ännu fler kvinnor som styr bolaget.
De senaste åren har hon redan sett till att företagets andel kvinnliga chefer ökat från 38 procent till runt 60 procent.
Läs även:
Sportiga Chanel flirtar med Formel 1. Dagens PS
Chanels nya giv – blir ännu mer exklusiva. Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.