Dagens PS

Chanel-chefen sågar AI: "Kom igen – är det här allt?"

Chanel-vd:n Leena Nair vill helst förbli kvinna, även när AI bestämmer.
Chanel-vd:n Leena Nair vill helst förbli kvinna – även när AI bestämmer. (Foto: Chanel)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 01 nov. 2024Publicerad: 01 nov. 2024

AI har inte samma tankar om könsfördelning som toppskiktet på Chanel. När modejätten, vars anställda mestadels är kvinnor, ville testa hur ledarskapet såg ut i ChatGPT blev resultatet män i omoderna kostymer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det franska modehuset Chanel styrs av kvinnor, har mestadels kvinnliga anställda, och vänder sig till en majoritet av kvinnliga konsumenter.

Trots det anser AI att bolaget är mansdominerat.

Männen som styr modejätten har dessutom ingen koll på trender och mode, enligt ChatGPT.

Män i kostym

Chatboten fick nyligen uppdraget att visa hur ledarskapsteamet inom Chanel ser ut och presenterade då en skara män i kostym.

Underkänt betyg, menar den kvinnliga Chanel-vd:n Leena Nair.

“Det var ett team som till 100 procent bestod av män, inte ens i trendiga kläder,” säger Nair enligt Fortune.

“Kom igen, är det här allt det kan erbjuda?”

ANNONS

Senaste nytt

Män experter – kvinnor vackra?

ANNONS

Det är inte första gången ChatGPT är i blåsväder när det gäller könen.

AI-verktyget har tidigare hellre velat beskriva män som “experter” och ge kvinnor roller inom “skönhet”.

En talesperson för OpenAI uppger dock till Fortune att man arbetar hårt med att att försöka få sin chatbot att bli mer öppen inför könsrollerna.

“Vi arbetar kontinuerligt med våra modeller för att minska partiskheten.”

Som vd för Chanel vill Leena Nair se ännu fler kvinnor som styr bolaget.

De senaste åren har hon redan sett till att företagets andel kvinnliga chefer ökat från 38 procent till runt 60 procent.

Läs även:

Sportiga Chanel flirtar med Formel 1. Dagens PS

Chanels nya giv – blir ännu mer exklusiva. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]