Dagens PS

Grundaren av Northvolt: Jag har inget behov av att synas

Rejlers Play
I Rejlers Play intervjuar Rejlers Jesper Börjesson Vargas Holdings vd, Carl-Erik Lagercrantz, en nyckelperson i den gröna omställningen och en doldis i näringslivet. (Foto: Rejlers)
Innehållspartner – Rejlers
Innehållspartner – Rejlers
Uppdaterad: 04 okt. 2023Publicerad: 28 sep. 2021

Carl-Erik Lagercrantz, vd för Vargas Holding är en doldis i näringslivet. Han är grundare och styrelseordförande i Northvolt och H2Green Steel.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Han är en nyckelperson i den gröna omställningen och styrelseordförande i två av våra mest omtalade företag just nu, batteritillverkaren Northvolt och H2Green Steel som ska tillverka fossilfritt stål. Trots det är Carl-Erik Lagercrantz något av en doldis i näringslivet.

“Jag reflekterar inte så mycket på att vara doldis eller inte doldis, jag tycker att det är spännande att jobba med de frågeställningar som jag jobbar med och vara med och utveckla bolag”, säger han till Rejlers Play.

Han menar att reflektionen till synlighet eller inte kanske till viss del handlar om vilken typ av roll man har och vad man tycker är relevant samt att det många gånger kan finnas behov av att synas, av goda skäl, men för honom är att synas inget självändamål. 

Bildade Vargas Holding

Carl-Erik Lagercrantz har en lång bakgrund inom telekom och har bland annat varit Nordenchef för British Telecom. Efter det bildade han, tillsammans med Harald Mix, investmentbolaget Vargas Holding.

Från början ville de bygga en ny industri som skulle vara en viktig pusselbit för omställning och förnyelsebar utveckling av samhället.

“Det handlar om att titta på ett antal olika trender, starka trender, kring det som behöver hända och det handlar mycket om energi, det var utgångspunkten för vi såg att med den erfarenhet som vi gemensamt hade så fanns det förutsättningar att vara med och industrialisera de relevanta industrier som var viktiga pusselbitar i den här omställningen”, säger Carl-Erik Lagercrantz.

“Vår utgångspunkt är att bygga från scratch, alltså från ett vitt papper, och då tittar vi på vad som går att göra och hur man sätter upp intressanta värdekedjor som långsiktigt är väl i linje med de här starka omvandlingstrenderna som vi befinner oss i”, fortsätter han.

Läs mer: Telias varumärkesguru: Så fick vi med Zlatan

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Innehållspartner – Rejlers
Innehållspartner – Rejlers

Inlägg producerade på uppdrag av Rejlers.

Innehållspartner – Rejlers
Innehållspartner – Rejlers

Inlägg producerade på uppdrag av Rejlers.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS