Striktare migrationspolicy och sämre villkor får östeuropeiska chafförer att vända Storbritannien ryggen. 90 000 förare saknas för att få de brittiska logistikkedjorna att fungera som de ska. Orsaken är brexit i kombination med pandemin.
Brexit + corona = brittisk chaufförskris
Mest läst i kategorin
Krisen i transportbranschen är global och omfattar alla sorters transporter. I Sverige saknas ungefär 5000 lastbilschaufförer. I Storbritannien är krisen ännu större, efter brexit och pandemi.
Storbritannien, som i stor utsträckning har litat till östeuropeisk arbetskraft, har nu stora problem med att bemanna åkerierna. En chaufförsbrist på 90 000 personer råder. Orsaken är nedstängning, krångligare byråkrati och nya regler för beskattning som har gjort situationen olönsam för östeuropeiska chaufförer i Storbritannien, skriver Financial Times.
Under pandemin har bristen på personal pressat chaufförernas scheman. Restriktionerna har hindrat dem från att åka hem och träffa sina familjer. De har i stor utsträckning levt och sovit i sina fordon och blivit hindrade att gå på promenader på grund av nedstängningen.
Samtidigt har förarna inte blivit kompenserade ekonomiskt – mycket låga lönenivåer i kombination med en ny form av beskattning som infördes efter brexit gör den brittiska arbetsmarknaden mindre lönsam.
Brexit har också inneburit mycket mer pappersarbete och förare har fastnat vid gränsen på grund av nya visumregler.
Dessutom infördes nya regler för att körkortet skulle räknas som giltigt, och som inkluderade prov där chaufförernas kunskaper i engelska ofta var för låg för att de skulle klara dem.
En del upplever också ett mer fientligt förhållningssätt till utlänningar.
Flera chaufförer från Polen, Ungern och Rumänien har väljer nu att helt sluta jobba i Storbritannien.
“De mobbade oss så länge förarna fortsatte att komma dit” säger den ungerska lastbilschauffören Peter Kovecs till Financial Times. “Nu bönar och ber de till oss.”
Men Kovecs valde att åka hem för gott efter att ha sparat ihop 60 000 pund.
“Jag kommer aldrig att komma tillbaka. Jag tycker om England, det är ett fantastiskt land. Jag kommer att ta med mig min familj dit någon gång, men att jobba där, som de behandlar människor? Aldrig mer.”
Läs också:
Transportkrisen i Sverige – 5000 chaufförer saknas
Taxibranschen har akut brist på förare