Aktier för bolag som sysslar med sociala medier tappar 165 miljarder dollar i marknadsvärde under tisdagen vid New York-börsens öppning efter att Snapchat vinstvarnade under måndagskvällen, rapporterar Bloomberg.
Börsras för sociala medier – Snap faller 39 procent
Mest läst i kategorin
Det är ett rejält fall på tekniktunga Nasdaq Composite under tisdagen. Index handlas ned 3,3 procent vid 16.30-tiden svensk tid.
Särskilt hårt drabbade är sociala medier-bolagen, där Snap Inc, bolaget bakom appen Snapchat, faller 39 procent. Som Dagens PS rapporterat om vinstvarnade Snap under måndagskvällen. De brottas med problem som stigande inflation och Apples policyförändringar. De meddelade också planer på att dra ned på investeringar och anställningstakt, rapporterar Bloomberg.
Även andra sociala medier-bolag dras med i fallet. Meta (Facebook) faller 10 procent. Googles moderbolag Alphabet faller 7,1 procent. Twitter är ned 2,2 procent, Pinterest tappar 22,5 procent.
“Ett långsammare makro kommer sannolikt att påverka annonsresultaten i den bredare internetsektorn, även om vi tror att plattformar som är mer exponerade för varumärkesannonsering – som Twitter, Googles YouTube och Pinterest – sannolikt upplever en större effekt totalt sett”, säger Citi-analytikern Ronald Josey till Bloomberg.
Läs även: Snap-aktien rasade på vinstvarning
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.