IQ javisst men hur var det nu med EQ-nivån? Inte särskilt hög hos IT- och techsupport visar det sig. Bolagen halkar därmed efter när de inte kan hjälpa sina kunder.
Bolagens anställda har låg EQ – halkar efter
Mest läst i kategorin
IT- och techbolagen har länge letat nya förmågor där det gäller att hitta de vassaste knivarna i lådan.
Hög IQ är bra till mycket men till kundtjänst behövs även hög EQ, emotionell intelligens.
EQ halkar efter
Trots vetskapen om att EQ-behovet är enormt så ligger många bolag långt efter i att ta in personal med den kompetensen.
Färska undersökningar visar att just EQ ligger i toppskiftet som många företag tittar på när de nyanställer inom de kommande åren, enligt Fast Company.
Kommunikationen är en generationsfråga
Teknisk support är givetvis en viktig beståndsdel för IT- och techbolag, där kunder snabbt och lätt vill få svar på sina frågor. Men det har visat sig att olika generationer vill ha olika slags hjälp. Äldre kunder vill ofta i lugn och ro kunna kommunicera över telefon med kundservice, medan många yngre har ångest över att prata i telefon – och hellre sköter kommunikationen digitalt.
Där kommer fingertoppskänslan in i bilden.
Anställ rätt personer
Det gäller för bolagen att ha anställda som förstår de olika nyanserna, som ser varje enskild kund, och som har en stor dos av EQ.
Det är viktigt för anställda på kundsupport att snabbt kunna hoppa mellan olika sätta att svara på frågor – beroende på kunden i fråga – och här måste bolagen satsa mer på att dels ha den senaste tekniken och dels att anställa personer som lätt tar sig genom de olika generationernas behov.
Vi befinner oss mitt i en teknisk smältdegel och det gäller för bolag som vill ligga i framkant att haka på, eller halka efter.
“Det gäller att hjälpa ditt team att nå en mycket högre nivå av EQ”, säger Jen Brown, en av cheferna på GoTo, ett bolag inom IT-hantering.
Läs även:
Så kan du veta om du har ett högt EQ. Dagens PS
Analyschefen: “Inte orolig för tech-frossa”. Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.