Kommer vi att ha kommersiella flygplan med enbart en pilot i framtiden? NASA, flygbolag och flygplansutvecklare testar sådana lösningar.
Blir flygplan med enbart en pilot ny standard?
Mest läst i kategorin
På 1950-talet var det standard med fem personer i cockpit på ett flygplan – två piloter, en navigatör, en radiooperatör och en flygingenjör. Men de senaste 30 åren har standarden varit två personer, en kapten och en flygstyrman.
Snart kan det dock bantas ytterligare i personalstyrkan, då NASA, flygbolag och flygplansutvecklare testar lösningar med bara en pilot, skriver CNN Travel i ett reportage om piloternas framtid.
Pilot: “Teknologiskt är vi redan där”
Många mindre och militära flygplan flygs redan av en pilot, men för kommersiella flyg vore det en helt ny värld. Det finns två sätt att effektivisera flygplanen, antingen genom att låta datorer sköta mer av uppgifterna, eller att låta en del av arbetsuppgifterna utföras av människor på marken.
“Teknologiskt kan man hävda att vi i många fall redan är där”, säger Patrick Smith, kapten på en Boeing 767 och författare till den populära boken och bloggen “Ask the pilot” till CNN.
Att bara ha en pilot i planen skulle spara pengar åt flygbolagen – men bara om det kostar mindre med den personal som behövs på marken för att ersätta funktionerna. Det går också att spara en del på mindre cockpits i framtida flygplan.
Den amerikanska rymdmyndigheten NASA har föreslagit en rad olika scenarier, där utbildade piloter arbetar på marken för att hjälpa flera plan samtidigt eller till och med kunna ta över flygningen från distans om piloten blir oförmögen att fortsätta flyga, genom exempelvis en hjärtattack.
Säkerheten den stora frågan
NASA har testat tekniken i simulatorer, och alla piloter lyckades att landa sina plan säkert – men studien visade också “betydande ökningar av arbetsbelastningen” jämfört med vanliga två-besättningsoperationer, vilket resulterar i att “subjektiva bedömningar av säkerhet och prestanda försämras avsevärt”, skriver CNN Travel.
Just säkerheten är den stora osäkerhetsfaktorn till om vi kommer att få se kommersiella flyg med bara en person vid spakarna framöver. Tekniken räknas som “farlig tills den är bevisat säker” av allmänheten enligt en undersökning gjord av professorn Don Harris på Coventry University 2019. Bara 50 procent av de tillfrågade sade sig villiga att flyga med ett plan med bara en pilot.
Det största motståndet tros dock komma från piloterna själva.
“Det beror på att vi förespråkar för att rädda våra jobb, men också för att vi har en ganska god förståelse för hur kommersiella flygplan fungerar och de stora utmaningarna som är involverade”, säger Patrick Smith, som dock tror på en snabbare utveckling för tekniken kring fraktflyg.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.